Het Verbond, ANWB, Focwa, Bovag, RAI, VACO (banden- en wielenbranche) en VNA (leasesector) vinden dat de regie van consumenten op hun voertuigdata op dit moment onvoldoende is geregeld. Dat is een probleem, omdat toegang tot die data steeds vaker noodzakelijk is voor onderhoud en reparatie.
Autofabrikanten schermen data te veel af
De brancheorganisaties vrezen dat autofabrikanten een te grote machtspositie krijgen als zij alleen mogen beslissen over het delen van data. Vorige maand deden Europese verzekeraars ook al een beroep op Brussel om deze macht te breken. Het Verbond en de Europese partners willen regelgeving die het autofabrikanten onmogelijk maakt de databerg af te schermen.
Ook deze nieuwe alliantie met onder andere schadeherstellers en de ANWB pleit in Brussel voor nieuwe Europese wetgeving. Die moet de keuzevrijheid van de consument garanderen. Beschikking hebben over data is niet alleen in het belang van consumenten en bedrijven, stellen de organisaties. Het komt ook de verkeersveiligheid ten goede en moet mobiliteit betaalbaar houden.
Angst voor techreuzen
Overigens willen de brancheorganisaties ook weer niet te veel vrijheid voor het datagebruik. Ze zijn bang dat als techreuzen als Facebook, Amazon en Google voertuigdata in handen krijgen, hun eigen positie verzwakt. Daarom vragen ze ook om strenge handhaving van Europese regels. Dat is cruciaal, schrijven ze, “om te borgen dat grote techbedrijven die nu al een dominante positie hebben in andere markten, die positie niet misbruiken om ook dominant te worden in diensten die mogelijk worden door toegang tot voertuigdata”.
Verzekeraars willen meer data
Verzekeraars azen al wat langer op data die auto’s verzamelen. Insurance Europe maakt zich bijvoorbeeld hard voor het opslaan van het voertuigidentificatienummer in de zwarte doos die van 2022 verplicht wordt in nieuwe voertuigen. Met dat nummer kan de politie na een ongeval snel gegevens uitlezen. Dat komt de afwikkeling van letselschades ten goede, aldus de verzekeraars.