nieuws

Wilfred Mooij (Geijsel Kroon): ‘Duizenden horecapanden raken polis kwijt door terugtrekkende verzekeraars’

Schade 4288

Honderden en waarschijnlijk zelfs duizenden horecabedrijven dreigen onverzekerd het nieuwe jaar in te gaan. Dat zegt directeur Wilfred Mooij van advieskantoor Geijsel Kroon. Hij meldt dat Nederlandse verzekeraars massaal brandpolissen opzeggen na recente risico-inspecties. Volgens Danny Wichers van Schreuder Verzekert hanteren reguliere verzekeraars steeds vaker “buitenproportionele premies”.

Wilfred Mooij (Geijsel Kroon): ‘Duizenden horecapanden raken polis kwijt door terugtrekkende verzekeraars’

Volgens Mooij hebben in ieder geval honderden en waarschijnlijk zelfs duizenden horecaondernemers afgelopen jaar een opzegging ontvangen van hun brandverzekeraar. Bij zijn eigen advieskantoor gaat het om ruim 10 procent van de bijna 100 horecabedrijven in portefeuille. “Er zijn beursmakelaars die vertellen dat ze 400 opzeggingen hebben die ze niet zomaar ergens anders kunnen onderbrengen”, zegt de directeur van Geijsel Kroon.

Herinspectie

De problemen spelen vooral bij Nationale-Nederlanden en ASR, vertelt Mooij. Bij herinspecties voor de polissen uit de Delta Lloyd- en Generali-boedel komt nu achterstallig onderhoud op het gebied van brandveiligheid aan het licht. Met name die verzekeraars hebben in het verleden polissen heel goedkoop weggezet, aldus Mooij.

Met sommige klanten zoekt hij al een halfjaar naar een oplossing. “Het gaat vooral om de grote familiebedrijven met 50 tot 100 man personeel. Die bestaan al tientallen jaren. Ik heb een klant die heeft de laatste tien jaar geen schade gehad en daarvan is toch de polis opgezegd. Zelfs tegen een hogere premie krijg ik die niet verzekerd.”

Premiehonger

“De premies uit het verleden zijn te laag geweest”, erkent Mooij. “Verzekeraars hadden toen premiehonger en hebben bedrijven tegen te zachte voorwaarden geaccepteerd. Maar dan kun je de premie toch verhogen? De risico’s veranderen niet, de houding van verzekeraars verandert. Ze zijn steeds meer risicoavers. Eigenlijk is het geen nieuw probleem; het wegzetten van risico’s in het mkb wordt steeds moeilijker. Verzekeraars willen voor een dubbeltje op de eerste rang waardoor de solidariteit in het gedrang komt.”

Duimschroeven

Risicoadviseur zakelijk Danny Wichers van intermediair Schreuder Verzekert, met veel horecabedrijven in portefeuille, onderschrijft het beeld dat Mooij schetst. “Wij zien al wat langer dat Nederlandse verzekeraars de duimschroeven in de horeca aandraaien.”

Hinder ondervindt Wichers er nauwelijks van. Hij zet de risico’s van zijn horecaklanten via een makelaar onder op de beurs van Lloyd’s of London. Bij de eigen volmachten vraagt hij vrijwel nooit meer offertes aan omdat die tientallen euro’s per maand hoger zijn dan via Lloyd’s. Tegen nagenoeg dezelfde dekking, aldus de adviseur.

Buitenproportionele premies

Recent vroeg hij nog wel een premie op bij een van de Nederlandse schadeverzekeraars. Wichers: “Die was 3.000 tot 4.000 euro per jaar hoger dan wat ik op de beurs in Londen kon verzekeren. Je merkt echt een tendens dat reguliere verzekeraars premies hanteren die buitenproportioneel zijn.”

ASR en NN: ‘Wij herkennen beeld niet’

Woordvoerders van ASR en Nationale-Nederlanden laten weten het beeld dat Mooij en Wichers schetsen beslist niet te herkennen. “Wij trekken ons zeker niet terug uit de horecamarkt en hebben die intentie ook niet”, voegt NN-zegsman Bas Kuik daaraan toe. “We hebben een goede samenwerking met Horeca Nederland. Via het intermediair loopt deze markt prima.”

Reageer op dit artikel