Onderzoeksraad voor Veiligheid: rijhulp in auto's niet goed geregeld

Onderzoeksraad voor Veiligheid: rijhulp in auto's niet goed geregeld

Er ontstaan risico's in het verkeer omdat automobilisten geen idee hebben wat de rijhulpen in auto's precies kunnen. Die waarschuwing geeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Hulp bij het inparkeren, piepjes die afgaan als een automobilist per ongeluk de rijbaan dreigt te verlaten, een cruisecontrol die zelf afremt en gas geeft; auto's zitten tegenwoordig vol met zogenoemde rijhulpsystemen. Maar die zijn volgens de OvV nog niet uitontwikkeld, waardoor er risico's zijn. Fabrikanten houden er volgens de onderzoeksraad nog niet genoeg rekening mee dat daardoor  risico's in het verkeer ontstaan.

OvV wil dat overheid bijstuurt

De raad wil dat de overheid bijstuurt. Die kijkt vooral naar de verre toekomst, naar de volledig zelfrijdende auto die over vele jaren misschien de weg op gaat, maar niet naar de auto van nu. De overheid houdt volgens de raad niet genoeg toezicht op hulpmiddelen in de auto. "Hierdoor is niet helder of het systeem daadwerkelijk doet wat het moet doen."

Fabrikant moet beter informeren

Fabrikanten moeten automobilisten beter informeren over de mogelijkheden en beperkingen van technologie in de auto, aldus de onderzoekers. Eerder dit jaar ondertekenden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat  met onder andere verzekeraars, Bovag en ANWB een convenant dat moet leiden tot een veiliger gebruik van advanced driver assistance systems (ADAS). Het Verbond hoopt dat dit helpt om het kaf onder de rijhulpsystemen van het koren te scheiden.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.