Lemonade naar rechter om overal roze te kleuren

Lemonade naar rechter om overal roze te kleuren

Lemonade stapt naar de rechter om de claim van Deutsche Telekom op de exclusieve rechten op de kleur roze ongeldig te laten verklaren. "Als we D-Mobile of zoiets zouden heten en je zou kunnen zien dat het logo in Times New Roman stond en we mobiele telefoons of zoiets verkochten... Maar dat zijn we niet", aldus Lemonade in een verklaring.

Lemonade gebruikt al sinds de oprichting in 2015 de kleur roze prominent in campagnes. “Als het gaat om verzekeringen, is waarschijnlijk geen enkel merk ter wereld nauwer verbonden met de kleur roze dan Lemonade."

Alleenrecht

De start-up benadrukt dat Deutsche Telekom op geen enkele manier concurrerend is. Enkele maanden geleden werd Lemonade in Duitsland gelanceerd, waarna het telecombedrijf verklaarde het alleenrecht te hebben op het gebruik van de kleur roze, ook op het gebied van verzekeringen.

"In de Duitse telecomindustrie wordt Deutsche Telekom geassocieerd met de roze tint magenta”, zegt ceo Daniel Schreiber en mede-oprichter, Lemonade. “Deutsche Telekom wilde het gebruik van roze verbieden voor een technologieblog in de VS, een aspirant-horlogemaker die crowd-funding zoekt op Indiegogo, een factuurverwerker in Nederland, een IT-winkel voor negen personen in Engeland, en nu dat roze in de verzekeringsbranche. Het gaat hier om een primaire kleur, die rechtmatig aan iedereen toebehoort. "

Roze wordt rood

Lopende de rechtszaak heeft Lemonade tijdelijk in Duitsland voor de kleur rood gekozen. Eerder verloor de moeder van T-Mobile een rechtszaak bij de Deense rechtbank; het betrof hier een zaak tegen het Zweedse telecombedrijf Telia dat paars als hoofdkleur heeft.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.