Meldkamers van politie, de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat en van de alarmcentrale van de ANWB melden bij het Landelijk Centraal Meldpunt ongevallen en pechvoertuigen die een gevaar opleveren voor het verkeer. Als uitvoerder van het LCM wordt SOS International verantwoordelijk voor het inschakelen van bergingsbedrijven om de weg vrij te maken.
Het LCM is de meldcentrale van de Stichting Incident Management Nederland (IMN). Alarmcentrales kunnen via een aanbestedingsprocedure bij Stichting IMN meedingen naar de rol van uitvoerder. In 2015 en 2016 was SOS International ook al uitvoerder van het LCM. Toen die gunning werd gewonnen was de alarmcentrale nog in handen van ASR. CED nam SOS International in 2016 over.
Rechter mengt zich in procedure
Volgens vakblad Automotive Online verliep de gunning aan CED niet zonder slag of stoot. SOS International kreeg eerder dit jaar eerst een voorlopige gunning voor de exploitatie van het LCM. In die proefperiode zou onenigheid zijn ontstaan over de mate waarin al tijdens tests sprake moest zijn van geautomatiseerde waarschuwingen voor bergingsbedrijven.
Na een herkansing van een van de testen, besloot Stichting IMN de exploitatie toch te gunnen aan de partij die als tweede uit de aanbestedingsprocedure was gekomen. CED zou onvoldoende aan de gunningseisen hebben voldaan, aldus Automotive Online. Uiteindelijk moest de rechter er aan te pas komen. Die oordeelde dat de gunning onterecht was ingetrokken. Er volgde een nieuwe test en daar slaagde SOS International wel voor.