“Ik ben van het begin af aan van mening dat SharePeople niet van de bedenkers van SharePeople is”, zegt Rutger Abbink van SharePeople. “Sharepeople is van alle klanten. We hebben klanten gevraagd of ze interesse hebben om mede-eigenaar te worden. Een derde van hen gaf aan dat wel te willen. Door de oprichting van een coöperatie voegen we de daad bij het woord.”
Groei versnellen
Met eerste kapitaal dat de nieuwe mede-eigenaren inbrengen, wil de coöperatie haar groei verder versnellen. “De ambitie is om binnen twee jaar het aantal klanten te vertienvoudigen. Dus van 1.600 naar 16.000 klanten”, vervolgt Abbink. In het afgelopen jaar groeide SharePeople gemiddeld met meer dan 10% per maand en telt inmiddels 1.600 klanten.
Laag ziekteverzuim
Omdat het ziekteverzuim bij SharePeople volgens eigen zeggen laag is, zijn de kosten ook zeer laag. Voor een inkomen van € 2000 per maand bij arbeidsongeschiktheid (max. 24 maanden), bedraagt de maandpremie nog geen € 30. De organisatie richt zich vooral op ‘vrije werkers’, zoals zzp’ers, freelancers en digital nomads die zich wel willen verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid maar dat te duur vinden. Veelal gaat het om een groep mensen die kritisch staat tegenover traditionele verzekeraars.