“Onder het mom van het versterken van de concurrentiepositie, het ‘pleasen’ van de aandeelhouders of voldoen aan de Solvency II richtlijnen wordt dit moment te vaak gebruikt om ‘lastige’ risico’s nog maar eens onder de loep te nemen.”
Slikken of stikken
Volgens Wiertsema ergeren adviseurs en hun klanten zich groen en geel aan de handelswijze van sommige verzekeraars als het einde van het contract nadert. Dat de polis elk jaar door de verzekeraar tegen het licht wordt gehouden, is volgens Wiertsema nog enigszins te billijken als de adviseur en klant daar drie tot vier maanden tevoren van op de hoogte worden gebracht. Dat gebeurt echter vaak maar een maand voor de einddatum. “En dan is het in de praktijk niets meer en niets minder dan een kwestie van slikken of stikken.”
Ingrijpen
Naast de irritatie draagt het volgens Wiertsema evenmin bij aan het vertrouwen in de sector. “Dergelijke praktijken moeten dus de wereld uit. De Gedragscode Geïnformeerde verlenging voor zakelijke verzekeringen dient zodanig aangepast te worden dat adviseur en klant voldoende tijd hebben om zich fatsoenlijk en gedegen te oriënteren op een alternatief. Dan hoeft de wetgever ook niet in te grijpen”, aldus Wiertsema.