'Verzekeren kost geld, maar bespaart veel ellende'

'Verzekeren kost geld, maar bespaart veel ellende'

Verzekeren kost geld, is ingewikkeld en niet interessant. Veel ondernemers staan op dit standpunt. Dat is althans de ervaring van het panel dat tijdens de bijeenkomst van De Goudse debatteerde over risicobewustzijn van het mkb. De adviseur kan volgens hen een rol spelen om het risicobewustzijn een boost te geven.

Circa 300 mkb-ondernemers woonden in Spant in Bussum de kennisdag bij van De Goudse, waar het intermediair als professioneel risicomanager centraal stond. Reden om dit onderwerp aan te snijden is dat ondernemers – dat blijkt uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars – te vaak nog niet eens de belangrijkste basisvoorzieningen hebben getroffen als het om risico’s gaat. Een brand, inbraak, hack of aansprakelijksheidsclaim kan zo maar het bedrijfseinde inluiden.

In gesprek

Onder leiding van Maarten Bouwhuis, presentator van BNR Nieuwsradio en RTL-Z, gingen bestuursvoorzitter Geert Bouwmeester van De Goudse, Adfiz-directeur Enno Wiertsema, bedrijfsadviseur Christian Severijns van Koninklijke Horeca Nederland/Horeca Maatwerk en voorzitter Hans Biesheuvel van ONL voor ondernemers met elkaar in gesprek.

Onverschillig

De ervaring van Bouwmeester is dat er veel ondernemers zijn die onverschillig zijn als het gaat om de risico’s die ze lopen. Biesheuvel, die zelf ondernemers vrijwillig coacht, begrijpt dat wel. “Ze zijn daar echt niet mee bezig als ze in de vijfde of zesde versnelling hun bedrijf runnen. Verzekeringen kosten geld en van dat geld kun je ook iets anders kopen. Het risicobewustzijn bij ondernemers is laag.”

Onder leiding van Maarten Bouwhuis gingen bestuursvoorzitter Geert Bouwmeester van De Goudse, Adfiz-directeur Enno Wiertsema, bedrijfsadviseur Christian Severijns van Koninklijke Horeca Nederland/Horeca Maatwerk en voorzitter Hans Biesheuvel van ONL voor ondernemers met elkaar in gesprek.

Dagelijkse praktijk

Ook Severijns heeft die ervaring; in zijn geval betreft het een selecte groep ondernemers: die in de horeca. “Verzekeren is niet de dagelijkse praktijk. Een horecaondernemer doet vaak alles zelf; van de administratie zijn ze niet.” Brand, inbraak, arbeidsongeschiktheid; ondernemers in cafés, restaurants en hotels houden zich daar liever niet mee bezig. Volgens Severijns zijn er daadwerkelijk horecaondernemers die geen verzekeringen hebben afgesloten. “Wanneer de post verzekeringen niet in de jaarrekening staat, moet je alert zijn.”

Toegevoegde waarde

Diverse onderzoeken wijzen uit dat ondernemers hun bedrijf vaak beter op orde hebben op het terrein van verzekeringen en risico’s wanneer ze worden bijgestaan door een adviseur. Echter die slaagt er lang niet altijd in om daadwerkelijk aan tafel te komen bij ondernemers. Wanneer het de adviseur lukt om wel in gesprek te gaan met de bedrijfseigenaar, is het aan hem om zijn toegevoegde waarde onder de aandacht brengen.

Ellende besparen

Severijns geeft aan dat de gemiddelde horecaondernemer pakweg 1,5% van zijn omzet kwijt is aan verzekeringskosten. Leg je er als adviseur de nadruk op dat dat veel is, dan is de kans groot dat een ondernemer afhaakt. Een positieve draai geven aan de kostenpost kan ook. “Zeg dat het geld kost, maar dat het ook veel ellende bespaart.”

Cyber

Hoewel adviseurs er goed in slagen ondernemersrisico’s in kaart te brengen, blijkt cyberrisico nog een blinde vlek. “Cyber is echt een term uit het FD, een ver-weg-show”, meent Biesheuvel. Wiertsema: “Maar we moeten er wel mee aan de slag. Niet alleen voor wat betreft verzekeren, maar ook als het om preventie gaat.” De horeca-adviseur benadrukt dat horecaondernemers zich totaal niet bezighouden met cyber. “Er zijn zelfs leden die geen e-mail hebben en alles met de post willen ontvangen.”

Taal van de ondernemer

Biesheuvel laat doorschemeren dat er voor mkb-adviseurs nog wel wat werk aan de winkel is om het gesprek met ondernemers op een goede manier aan te gaan. Woorden als tools en ratio’s moeten ze vooral niet in de mond nemen. “De taal die de gemiddelde adviseur spreekt, is niet die van de ondernemer."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.