Opmerkelijk is het onderscheid dat de Zwitsers maken tussen kleine elektrische voertuigen en de grote, luxe modellen. De kleinere auto’s steken zelfs beter af wanneer je ze afzet tegen gewone auto’s. Eigenaren van bijvoorbeeld een Nissan Leaf of een E-Smart hadden juist 10 procent minder schade. In het Duitse opinieblad Focus stelt Axa dat bestuurders vooral moeten wennen aan het rem- en accelaratiegedrag van de grote auto’s.
Herstelkosten
Volgens Focwa zijn overigens ook de kosten van herstel van een elektrische auto fors hoger. Een Tesla Model X spant de kroon met een gemiddeld schadebedrag van 3.400 euro per gebeurtenis. Het herstellen van een brandstofauto kost volgens Focwa gemiddeld 1.316 euro.
Gecorrigeerd
Het is niet bekend of de resultaten uit het onderzoek zijn gecorrigeerd voor het aantal gereden kilometers. Grote elektrische auto’s worden vooral zakelijk gereden door mensen die veel kilometers per jaar maken. In Nederland hebben Tesla-rijders veel te maken met premieschommelingen en terugtrekkende verzekeraars. In am:50 lees je een verhaal over het verzekeren van Tesla’s in Nederland.