nieuws

Dekking Amerikaanse Uberchauffeur stopt zodra klant is afgezet

Schade 1450

De terugreis naar de ‘standplaats’ valt niet meer onder de dekking van een Amerikaanse Uberchauffeur. Op de weg terug van een taxirit van ruim 200 kilometer vloog een metalen voorwerp door haar voorruit. Haar verzekeraar weigerde een letselschadevergoeding, omdat de polis alleen voorziet in dekking tot het moment dat de passagier veilig op de plaats van bestemming is gekomen.

Dekking Amerikaanse Uberchauffeur stopt zodra klant is afgezet

De Uberchauffeur pikte een klant op op het vliegveld van Oklahoma en zette die ruim 200 kilometer verder af. Op de terugweg vliegt er een metalen voorwerp van een tegemoetkomende vrachtwagen met oplegger door haar voorruit. Ze raakt gewond in haar gezicht. De vrachtwagenchauffeur rijdt door en is nooit gevonden, beschrijft Business Insurance deze verzekeringszaak.

Rechtszaak

De vrouw had een Uberverzekering bij James River Insurance. Ze daagde die verzekeraar voor de rechter omdat de maatschappij weigerde een schadevergoeding te betalen. James River biedt twee polissen aan. De 100-polis biedt dekking als chauffeurs op weg zijn om een klant op te pikken en tijdens de taxirit zelf. Voor dekking tijdens het wachten op een nieuw ritverzoek, terwijl de chauffeur is ingelogd op de app, is er de 200-polis. Alleen de 100-polis biedt dekking tegen ongelukken met onverzekerde automobilisten.

Met zo’n 100-polis in de hand meende de Uberchauffeur recht te hebben op een schade-uitkering. Haar polis had een bepaling die dekking regelde tijdens het reizen “naar de eindbestemming van de gevraagde vervoersdienst, inclusief, maar niet beperkt tot, het afzetten van passagiers”.

‘Voorwaarden duidelijk’

Volgens de vrouw is die bepaling voor meerdere uitleg vatbaar. De verzekeraar vindt van niet en ook de Amerikaanse rechtbank stelde de Uberrijder in het ongelijk. “De bepaling stelt duidelijk dat de dekking samenhangt met de door een passagier gevraagde rit die eindigt als die de eindbestemming bereikt en met zijn bezittingen de auto verlaat”, aldus de rechter. “Hoewel de polis rekening houdt met tussenstops, eindigt de dekking duidelijk op de laatste bestemming van de passagier.”

Europa: actieve Uberchauffeurs ook na rit gedekt

In Nederland en andere Europese landen biedt Uber sinds een jaar samen met verzekeraar Axa een gratis verzekering aan voor freelance chauffeurs. Zij hebben dekking voor ongevallen of letsel tijdens ritten. Die dekking gaat in vanaf het moment dat ze in de Uber-app een rit accepteren en eindigt vijftien minuten nadat de passagier op zijn bestemming is uitgestapt.

Dekking buiten ritten is er ook, maar die geldt alleen voor ‘actieve chauffeurs’. Dat zijn freelancers die in de laatste acht weken minimaal 150 ritten hebben verreden.

Reageer op dit artikel