nieuws

Peter van Geijtenbeek (Turien & Co): ‘Niet iedereen in een dure auto is een goed risico’

Schade 3110

Toen Turien & Co. twee jaar geleden stopte met de zorgvolmacht, halveerde het bedrijf in omvang. Ruim 180 man personeel moest vertrekken. Bestuursvoorzitter Peter van Geijtenbeek noemt het de donkerste periode die een bedrijf kan doormaken. Maar het afscheid van de zorgvolmacht bracht Turien ook goeds: focus. De assuradeur zet vol in op schade en inkomen. De eigen verzekeraar Ansvar introduceert een duurzame verzekeringslijn.

Peter van Geijtenbeek (Turien & Co): ‘Niet iedereen in een dure auto is een goed risico’

“Ansvar komt voort uit de geheelonthouding”, zegt Van Geijtenbeek tijdens de lunch op het Ansvar-kantoor. “Je moest er als klant echt voor tekenen dat je geen alcohol dronk.” In 2006 nam Turien de van oorsprong Zweedse verzekeraar over. De alcoholcomponent werd ingewisseld voor een breder duurzaamheidsbeleid. De verzekeraar scoort hoog als het om verantwoord beleggen gaat. “Voor de obligaties hebben we onlangs het uitsluitingenbeleid met zeven sectoren uitgebreid, zoals pesticides, dierproeven voor cosmetica en de bont- en leerindustrie”, zegt Van Geijtenbeek.

Duurzame uitstraling

Een verzekeraar die van oudsher een ideologische inslag heeft, biedt met de huidige maatschappelijke ontwikkelingen ook kansen. Turien wil Ansvar een nog duurzamere uitstraling geven. “Vorig jaar hebben we de hele organisatie door mvo-consultants laten doorlichten. Echt op alle gebieden, dus niet alleen energiehuishouding, maar bijvoorbeeld ook personeelsbeleid. Momenteel kijken we naar de productlijn.”

Een groep productontwikkelaars van Ansvar is bezig om naast de reguliere schadeverzekeringen ook een duurzame verzekeringslijn op te zetten. Volgens Van Geijtenbeek is daar vraag naar. “Wij denken dat er een groeiende behoefte is bij consumenten om duurzaamheidsaspecten ook in financiële producten terug te zien. Er zijn ook steeds meer adviseurs die vragen aan de consument of duurzaamheid voor hen belangrijk is.”

Het gaat om een compleet pakket schadeverzekeringen. Hoe moet ik me een duurzame reisverzekering voorstellen?

“Het is de kunst dat te doen op een manier dat je blijft appelleren aan een behoefte. Je moet geen onzin in polissen stoppen. We hebben nu een lijst met 25 ideeën waarvan we denken dat je die in verzekeringsproducten kunt verwerken. In de loop van dit jaar komen we met een aantal producten op de markt en die zullen daarna verder doorontwikkeld worden.”

Als er twee productlijnen naast elkaar blijven bestaan, hoe onderscheidt een groene aansprakelijkheidsverzekering zich dan van een reguliere AVP?

“Daar zijn we nu over aan het nadenken. Je hoeft overigens niet op alle aspecten onderscheid te maken. Maar daar waar je het onderscheid kunt maken, proberen we het in te vullen. Met een duurzame productlijn willen we de klant en zijn adviseur ook een duurzame keuze geven op het gebied van schadeverzekeringen.”

Ik vind het nog te ver vooruit om te zeggen: wij worden dé duurzame verzekeraar van Nederland

Is een nieuw, duurzaam verzekeringspakket de opmaat naar een volledig duurzame verzekeraar?

“Nee, dat willen we niet per se worden. We vinden het belangrijk om aan duurzaamheid te werken en ons mvo-beleid uit te dragen. We zijn ook nog lang niet waar we willen zijn. Maar om nou te roepen dat we dé duurzame verzekeraar willen zijn, nee dat denk ik niet. Ansvar wil een verzekeraar zijn die de particulier zo volledig mogelijk verzekert. En waarmee het vanwege de toegankelijkheid heel prettig werken is voor het intermediair.”

Er zijn meer verzekeraars die zichzelf heel compleet en toegankelijk vinden.

“Dat is waar. Maar je hoeft je ook niet specifiek op dat aspect te onderscheiden. Vanuit Turien werken we veel niche-gerichter. Vanuit Ansvar is duurzaamheid één van de niches, maar ik vind het nog te ver vooruit om dan al te zeggen: ‘wij worden dé duurzame verzekeraar van Nederland.’ Ik vind dat ook wel een risico, want dan lijkt het alsof je geen ander belang hebt dan dat. Alsof je niet ook openstaat voor andere oplossingen en producten. Het is onze missie het intermediair in staat te stellen zaken te kunnen doen. Zouden we dit uitsluitend doen, dan denk ik dat je andere groepen weer uitsluit en dat je het intermediair daar niet optimaal mee ondersteunt.

We blijven bijvoorbeeld ook die heel dure auto verzekeren. Die klanten hebben allemaal een polis van Ansvar. Als organisatie voldoen we aan de hoogste standaarden van mvo-beleid, maar daarmee zullen we niet ineens de dure auto’s afstoten omdat die niet duurzaam genoeg zijn.”

Turien is marktleider in het premium-segment. Hoe zou u die markt typeren?

“Als een prachtige markt. Een echte adviesmarkt.”

We zullen niet ineens de dure auto’s afstoten omdat die niet duurzaam genoeg zijn

Een vechtmarkt of een goudmijn?

“Nee, het is geen vechtmarkt. Het is ook geen goudmijn. Het rendeert redelijk, maar ik denk dat verzekeringen zelden een goudmijn zijn. Er is gezonde concurrentie.”

Autoverzekeringen presteren al jaren slecht. Geldt dat ook voor de premium polissen?

“We hebben de afgelopen jaren winst gemaakt en we zijn voor 70 procent afhankelijk van autoverzekeringen. Dus wij verdienen geld met autoverzekeringen. Over de afgelopen vijf jaar is het gemiddeld rendement 2 procent geweest. In het lagere segment is de concurrentie veel feller. Ik denk dat verzekeraars daar meer moeite hebben om de juiste premie te vragen.”

Dus toch een goudmijn?

Lachend: “Nee, echt niet. Ik zou het ook heel vervelend vinden als dat boven het artikel komt.”

Denkt u niet dat menig autoverzekeraar met enige jaloezie kijkt naar die premium-markt?

“Nou, dat weet ik niet. De risico’s zijn ook navenant. We hebben een behoorlijke herverzekeringslast. Het is wel zo dat daar waar je maatwerk levert, prijs een minder belangrijke factor wordt. Als je op prijs concurreert en je hebt verder geen toegevoegde waarde, dan krijg je de rendementen die daarbij horen. Op het moment dat je op kennis en kunde concurreert, dan is premie niet meer de drijvende factor. Dan gaat het erom dat mensen goed verzekerd willen zijn.”

Kruimel of heel brood

In november nam Ansvar de specialistische recreatieverzekeringen van de Europeesche over. Een pakket met onder meer muziekinstrumenten-, sport- en hobbyverzekeringen. Polissen die na het verdwijnen van de Europeesche uit het schap werden gehaald door moederbedrijf ASR. Het zijn dit soort portefeuilles waarvoor Turien nog steeds in de markt is, zegt Van Geijtenbeek. “Grote maatschappijen willen tot procesefficiency komen. Dan kunnen bepaalde niches zand in de machine zijn. Als je een miljard premie-inkomen hebt, en je zit met een niche waar twee miljoen op binnenkomt, dan vind je dat niet interessant. Maar wat voor grote verzekeraars een kruimel is, kan voor ons een heel brood zijn.”

Van Geijtenbeek kijkt daarom met bovengemiddelde interesse naar de aanstaande integratie van de Vivat-schadeverzekeringen bij NN Group. Als de nieuwe eigenaar van specifieke producten of niches af zou willen, houdt Turien zich aanbevolen. Of hij al portefeuilles op het oog heeft, wil Van Geijtenbeek niet zeggen. “Dat zou wel een heel openlijke invitatie zijn.”

Is er voor Turien nog groei haalbaar in het premium-segment?

“Ja, iets. Maar geen enorme groei. Er is natuurlijk ook altijd een deel dat je liever niet verzekert. Niet iedereen in een dure auto is ook een goed risico. Dat is een belangrijke reden waarom wij ons honderd procent op het intermediair focussen. De assurantieadviseurs zijn onze ogen en oren. Zij zien die klant en zij kunnen het beste inschatten wat een acceptabel risico is. Dat ze een verzekering krijgen die past bij hun persoonlijke situatie.

Ik denk dat er nog best veel mensen in Nederland generiek verzekerd zijn, zonder dat die polis past bij hun persoonlijke omstandigheden. Daar heeft die adviseur dus een enorme toegevoegde waarde.”

Waar doelt u op?

“Denk bijvoorbeeld aan iemand met een monumentaal pand. Als die persoon een reguliere brandverzekering kiest en zijn huis brandt af, dan kan het zijn dat hij pas mag laten herbouwen op het moment dat hij archeologisch onderzoek heeft laten doen. De kosten voor archeologisch onderzoek kunnen in de tienduizenden euro’s lopen. Als dat niet in de dekking zit, is dat heel vervelend. Er wordt vaak gesproken over simple risk, maar je kunt je afvragen hoe simpel risico’s nog zijn tegenwoordig. Daarom is het advieskanaal zo belangrijk.”

Hoe staat Ansvar als intermediairverzekeraar in de discussie over actieve provisietransparantie?

“Wij vragen ons werkelijk af welk probleem je oplost met het op de polis vermelden van één aspect van de keten. Hoe kom je dan tot een level playing field met aanbieders die een andere waardeketen hebben? Gaat een direct writer dan ook op de polis zetten wat hij aan Tim en Tom betaalt voor hun commercials? Wij hebben dat soort uitgaven niet, wij gebruiken een ander kanaal. De adviseur moet de klant adviseren en soms ook iets aanprijzen als een klant het verschil wil weten tussen twee aanbieders. Je gaat dus één aspect uit de keten halen en dat op de polis zetten zonder oog te hebben voor de andere aanbieders.”

Jullie vertegenwoordigen onder verzekeraars een minderheidsstandpunt.

“Het Verbond van Verzekeraars is van mening dat de maatschappelijke druk op enig moment zo groot wordt, vanuit AFM en bijvoorbeeld Consumentenbond, dat je moet overwegen of je dat op een acceptabele wijze kunt oplossen. Het Verbond doet enorm veel om een gezonde en sterke industrie te behouden en vanuit die verantwoordelijkheid kan ik mij zo’n standpunt voorstellen. Ik denk echter wel dat die oplossing heel lastig te realiseren is. En als je wel een oplossing vindt, hoeveel nieuwe problemen creëer je dan?”

Diefstalgolf Tesla’s

Ansvar was lange tijd een van de weinige partijen in Nederland die Tesla’s accepteerde. De elektrische auto’s werden verondersteld niet diefstalgevoelig te zijn. Dat pakte anders uit. “We zijn in 2017 tot twee keer toe overvallen door een diefstalgolf van Tesla’s. En als je auto’s van bijna anderhalve ton verzekert en er wordt om de twee dagen zo’n auto gestolen, dan word je onrustig”, zegt Van Geijtenbeek. “Dat was een bende die opereerde in de omgeving Amsterdam, Haarlem. Ze werden gestript, in vrachtwagens geladen en ze vertrokken. In november 2017 is er nog een bende teruggekomen in de buurt van Venlo, daarna is het gelukkig meegevallen.” Sinds de diefstalgolf stelt Turien peilzenders verplicht voor de Model S en Model X. Volgens Van Geijtenbeek volstaat voor de nieuwe Model 3 de diefstalpreventie van Tesla.

Reageer op dit artikel