nieuws

Marin Roos (Unigarant/ANWB): Innovaties moeten moeilijk te kopiëren zijn

Schade 2062

Elke verzekeraar en intermediair heeft innovatie nodig om van toegevoegde waarde te blijven. Hoe hebben ze dat opgetuigd en waar houden de innovatiemanagers zich mee bezig? In am:49 staat een drieluik. In deel 2: Unigarant/ANWB, waar drie innovatieve concepten vol de aandacht hebben.

Marin Roos (Unigarant/ANWB): Innovaties moeten moeilijk te kopiëren zijn

Bij Unigarant/ANWB zijn de schijnwerpers gericht op drie grote innovaties: Veilig Rijden, Blijven Fietsen en Veilig van Huis. De laatste is de nieuwste loot aan de stam en moet ervoor zorgen dat degenen die een woonhuisverzekering hebben afgesloten met een gerust hart de deur uit kunnen. Mocht bijvoorbeeld sprake zijn van rookontwikkeling, wateroverlast of ongenode gasten, dan worden zij zo snel mogelijk gealarmeerd met het doel de schade te beperken.

Hooggespannen verwachtingen

De verwachtingen zijn hooggespannen, laat directeur innovatie Marin Roos van Unigarant/ANWB doorschemeren. Omdat de dienst pas een maand of drie in de lucht is, ontbreekt het nog aan cijfers over schademeldingen en besparingen. “Neos in Engeland biedt een gelijksoortige verzekering. Daar hebben ze de ervaring dat je de schadelast met 20 procent kunt beperken doordat je zaken eerder signaleert en detecteert.”

De alarmcentrale van de ANWB is nauw betrokken bij Veilig Wonen. “Het label waarop we innovaties ontwikkelen is vooral ANWB”, vervolgt Roos, wiens motto is dat innovatie niet over ideeën gaat, maar om het waarmaken ervan.

Moeilijk te kopiëren

“Onze innovatiestrategie is dat wij voorop willen lopen in het ontwikkelen van verzekeringsproducten door bewezen technologische toepassingen te combineren met verzekeringen tot verzekeringsproposities die meer zijn dan alleen een verzekering, en die daardoor opvallen. Een tweede eis is dat ze moeilijk te kopiëren moeten zijn. Dat doen we door producten of diensten van de ANWB aan de propositie toe te voegen.”

Innovaties moeten bij Unigarant/ANWB altijd een hoger doel dienen. Is dat bij Veilig van Huis dat je met een gerust hart je huis kunt verlaten, bij Veilig Rijden is dat het verhogen van de verkeersveiligheid, de belangrijkste doelstelling van de ANWB. “Veilig rijden is langzaam maar zeker voor ons bijna business as usual. De innovatie moet veilig rijden stimuleren door het meten van rijdrag. Je krijgt feedback over je rijgedrag en hoe je dat kunt verbeteren. Je kunt door een betere rijder te zijn ook de hoogte van je premie beïnvloeden.”

Persoonlijke feedback

Aanvankelijk kregen automobilisten een kastje in hun auto met een dongel. “Dat was in 2016 de enige stabiele technologie om te meten hoe je optrekt, remt en door de bochten gaat. Nadeel is dat de dongel niet in iedere auto past. We wilden destijds al een app. De techniek is nu zo ver doorontwikkeld dat die er sinds kort is. Een smartphone heeft als voordeel dat je persoonlijke feedback kunt geven; dat kan nog niet, maar willen we wel toevoegen aan de app. Nu wordt de informatie teruggekoppeld per auto, ongeacht wie er in rijdt.”

Verzekerden kunnen maximaal 30 procent op hun premie besparen door veilig te rijden. “De kosten van techniek en de korting worden gefinancierd uit de verlaging – 13 procent – van de schadelast. Alle variabelen wijzen erop dat Nederland verkeersveiliger is geworden.”

Fietsdiefstallen

De derde innovatie die sinds een jaar aandacht krijgt bij Unigarant/ANWB is Blijven Fietsen. “We pakken een maatschappelijk probleem aan. ANWB is de grootste fietsverzekeraar en wil iets doen aan het probleem van de grote hoeveelheid fietsdiefstallen.”

LoRa-technologie

De verzekerde fietsen worden uitgerust met een op de LoRa-technologie van KPN gebaseerde zender die wordt gemonteerd op het slot. “Die zorgt ervoor dat we de fiets kunnen opsporen wanneer die vermist is. Zestig tot 70% van de fietsen wordt teruggevonden; dat is ook waar we op mikken. Al is het wel wachten op iemand die weer iets verzint om deze oplossing te omzeilen. Dan is het onze uitdaging daar weer wat aan te doen.”

Reageer op dit artikel