nieuws

Insurtech By Miles: minder rijden, minder brokken, minder betalen

Schade 903

De mondiale verzekeringsindustrie blijft zich vernieuwen. De aanjagers zijn jonge start-ups die met originele concepten de markt opschudden met sleutelwoorden als social, flexibel en transparant. Een aantal van deze nieuwe buitenlandse marktbestormers stellen we voor op amweb.nl. In de eerste aflevering: By Miles.

Insurtech By Miles: minder rijden, minder brokken, minder betalen

Wie?
By Miles. Als de steden steeds autoluwer worden dan is By Miles de verzekeraar van de toekomst. De Britse start-up levert een pay-per-mile-autoverzekering met een maandelijks abonnement dat het voertuig dekt wanneer het geparkeerd staat. Verder betalen klanten alleen voor de kilometers die ze rijden.

Waarom?
Medeoprichters James Blackham en Callum Rimmer werkten bij Goldman Sachs maar de verzekeringsbranche trok ze. Op een dag kwamen ze uit de pub toen ze een taxi op een bus zagen botsen. Blackham (foto): “We verwachtten dat de twee bestuurders zouden uitstappen om te bakkeleien, maar tot onze verbazing bleven ze heel kalm. Ik sprak de taxichauffeur aan en die zei: ‘Och, als je zoveel kilometers rijdt als ik, dan krijg je geheid een keer een aanrijding.’ Zelf vond ik het altijd vreemd dat wanneer ik mijn aantal kilometers invoerde op een prijsvergelijkingssite, de premie altijd hetzelfde bleef. De prijs gaat zelfs omhoog bij een laag ingevoerde kilometertelling omdat verzekeraars ervan uitgaan dat je liegt. Ze hebben ook geen manier om het te verifiëren. Wij bieden daarom de eerste en enige Britse polis waarbij je per kilometer afrekent – in real time. Het is eerlijker dat als je minder rijdt, je ook minder betaalt. Je hebt bij ons de volledige controle over je uitgaven.”

Wij willen juist de mensen belonen die minder rijden

Markt?
“Momenteel subsidiëren de weinig rijdende automobilisten de premies van mensen die veel rijden. Wij willen juist de mensen belonen die minder rijden. Want wie minder tijd op de weg doorbrengt, maakt minder kans op ongelukken. Uit ons recente onderzoek blijkt dat Britse automobilisten die onder het landelijke gemiddelde van 7.134 gereden mijlen per jaar zitten (11.481 kilometer), jaarlijks tot £ 233 (€ 263) meer betalen voor een polis dan mensen die zeggen meer dan 12.000 mijl (19.312 kilometer) per jaar te rijden. Dat is gewoon niet eerlijk.”

Disruptief of constructief?
“By Miles is absoluut uit frustratie geboren. Een autoverzekering is een wettelijke verplichting maar dat betekent niet dat het geen goede ervaring mag zijn waarbij je waar voor je geld krijgt. Niet alleen bieden wij slimmere, eerlijker prijzen, maar ook jargonloze polisdocumenten en betere klantenservice. We willen de complete ervaring van autobezit vereenvoudigen. Daarom zitten er tools als Find My Car en Car Medic in onze smartphoneapp, waarmee je je auto kunt terugvinden bij diefstal of als je bent vergeten waar je ‘m hebt geparkeerd. Ook kun je je auto scannen op mechanische fouten als er een lichtje op je dashboard knippert dat je niet begrijpt. Op dit moment bedienen we daarmee alleen nog de sporadisch rijdende automobilisten. Maar als we producten lanceren voor mensen die vaker rijden, dan kunnen ook anderen van onze aanpak profiteren.”

Groei?
“We zijn in juli 2018 gestart en vierden in februari onze miljoenste verzekerde mijl. Inmiddels zitten we bijna op de 5 miljoen, dus het nieuws verspreidt zich snel. Wij schatten dat er zo’n 19 miljoen ‘weinig rijdende’ automobilisten zijn in Groot-Brittannië. Die kunnen voordeel hebben bij het eerlijker, flexibeler prijsmodel van een afrekenen-per-mijl-polis. Vooralsnog richten we ons op het verbeteren van hun levens, daarna zien we wel verder.”

am:innosurance: Van buiten naar binnen

Disruptie komt bijna altijd van buiten. Daarom gaan we tijdens am:innosurance 2019 op dinsdag 17 september in De Fabrique in Utrecht niet navelstaren. We willen leren van andere branches. We kijken bijvoorbeeld naar nieuwe partijen die zich mengen in de verzekeringswereld. We halen expertise van grote retailbedrijven naar binnen en we signaleren nieuwe technologische ontwikkelingen. De vertaling daarvan naar binnen is niet minder belangrijk!

Het is nu mogelijk tickets met vroegboekkorting te kopen.

Reageer op dit artikel