nieuws

Insurtech Anorak: grote levensverzekeringenniche

Schade 1282

De mondiale verzekeringsindustrie blijft zich vernieuwen. De aanjagers zijn jonge start-ups die met originele concepten de markt opschudden met sleutelwoorden als social, flexibel en transparant. Een aantal van deze nieuwe buitenlandse marktbestormers stellen we voor op amweb.nl. In de derde en laatste aflevering: Anorak.

Insurtech Anorak: grote levensverzekeringenniche

Wie?
Anorak. Liefst 9 miljoen Britse gezinnen riskeren financiële rampspoed wanneer de kostwinner overlijdt. Dat geldt overigens ook voor gezinnen in veel Europese landen, de VS en Azië. “Het is een gigantisch mondiaal probleem”, vindt David Vanek. Daarom richtte hij in 2017 het door AXA gefinancieerde Anorak op. Dit geautomatiseerde adviesplatform voor levensverzekeringen ontwerpt met behulp van datawetenschap en machine learning een polis op maat en zoekt daar het beste product bij. De belofte aan gebruikers: door een aantal lifestylevragen te beantwoorden vind je binnen 5 minuten de juiste dekking.

Waarom?
“We bouwden Anorak vanuit een even eenvoudig als ambitieus ideaal: bied iedereen toegang tot een levensverzekering. Met behulp van technologie en datawetenschap willen we het huidige distributieknelpunt wegnemen. Momenteel wordt 80 procent van alle levensverzekeringsproducten offline verkocht door adviseurs. Dit is niet schaalbaar en richt zich vooral op welvarende mensen. Zo blijft een groot deel van de markt onbenut en onbeschermd. Om dat gat te vullen ontwikkelden we ’s werelds eerste volledig geautomatiseerde adviesplatform dat een beter inzicht geeft in individuele risicoblootstelling en verzekeringsbehoeften.”

Wij vinden het onze plicht om technologie te gebruiken voor financiële inclusie

Markt?
“Anorak richt zich niet op de consumentenmarkt maar werkt via het platform en API’s (application programming interfaces) samen met bestaande financiële dienstverleners. Zo krijgen mensen eenvoudig toegang tot advies vanuit hun eigen dagelijkse diensten, zoals online banken, e-commerce, investeringsplatforms, hypotheekadvies of personal finance-apps. Met onze technologie krijgt iedereen onmiddellijk gereguleerd, persoonlijk advies op het gebied van overlijdensrisico, levensbedreigende ziekten en inkomensbescherming. We zagen een zorgwekkend gebrek aan toegang tot financieel advies voor het grote publiek. Wij vinden het onze plicht om technologie te gebruiken voor financiële inclusie. Bestaande distributiekanalen zijn daar niet in geslaagd, nu is het onze beurt om een poging te doen.”

Disruptief of constructief?
“Als wij een niche bedienen dan is het wel een heel grote. Anorak brengt disruptieve innovatie naar de levensverzekeringssector. Deze enorme markt zit vast in de middeleeuwen waar het op distributie en digitalisering van producten aankomt. We ontwikkelen een uiterst schaalbaar platformmodel waarmee je via nieuwe kanalen consumenten bereikt. Een voorbeeld: we gebruiken open banking om verzekeringsadviezen voor gebruikers te maken.”

Groei?
“Onze dienst ging in september 2018 live met Starling Bank, een van de innovatiefste Britse challengerbanken, en met YOLT, de personal finance-app van ING. Meer partners volgen dit jaar nog. Hoewel we zijn gestart in Groot-Brittannië en Ierland zijn we ontworpen om te groeien en denken we zeker aan internationale expansie in de toekomst.”

am:innosurance: Van buiten naar binnen

Disruptie komt bijna altijd van buiten. Daarom gaan we tijdens am:innosurance 2019 op dinsdag 17 september in De Fabrique in Utrecht niet navelstaren. We willen leren van andere branches. We kijken bijvoorbeeld naar nieuwe partijen die zich mengen in de verzekeringswereld. We halen expertise van grote retailbedrijven naar binnen en we signaleren nieuwe technologische ontwikkelingen. De vertaling daarvan naar binnen is niet minder belangrijk!

Het is nu mogelijk tickets met vroegboekkorting te kopen.

Reageer op dit artikel