nieuws

Innovatieve belrobot bindt de strijd aan met wanbetalers Menzis en AnderZorg

Schade 2244

Niet betalen is er niet meer bij bij Menzis en Anderzorg. De verzekeraars binden de strijd aan met wanbetalers door een belrobot in te schakelen.

Innovatieve belrobot bindt de strijd aan met wanbetalers Menzis en AnderZorg

De meesten van de 2,3 miljoen verzekerden bij Menzis en dochterbedrijf AnderZorg maken al gebruik van de automatische incasso om hun betalingen te verrichten of van Ideal-betaalverzoeken.

Volgens de zorgverzekeraars is er een kleine groep verzekerden voor wie betalen; zij krijgen reminders en betaalherinneringen om hen eraan te herinneren dat ze nog een betalingsverplichting hebben.

CAK

Wanneer dat geen effect heeft, is het bellen van verzekerden de laatste stap voordat ze worden overgedragen aan het CAK. De verzekeraar heeft hier positieve ervaringen mee, maar de honderden telefoontjes zijn zo tijdrovend dat een oplossing is gezocht in de belrobot.

Geautomatiseerd bellen

Een externe partij heeft een systeem ontwikkeld waarmee het mogelijk is om de wanbetalers geautomatiseerd en gedigitaliseerd te bellen. Volgens eigen zeggen is Menzis de eerste zorgverzekeraar die op deze manier nabelt.

Menselijke stem

Verzekerden die gebeld worden via de belrobot krijgen een menselijk klinkende digitale stem aan de telefoon die aangeeft dat dit de laatste mogelijkheid voor betalen is. De klanten horen vervolgens een keuzemenu. Daarin krijgt ze de keuze alsnog te bellen met een medewerker, een betaalverzoek te ontvangen via sms of e-mail, of deze laatste betaalmogelijkheid voorbij laten gaan. De keuze maakt de klant met een cijfertoets, waarna de keuze automatisch in werking wordt gezet.

Positief

Volgens Menzis zijn verzekerden die op deze manier benaderd worden positief. “Ze waarderen het enorm dat zij nog een laatste keer aan betalen herinnerd worden, om de wanbetalersregeling van het CAK te vermijden.”

am:innosurance: Van buiten naar binnen

Disruptie komt bijna altijd van buiten. Daarom gaan we tijdens am:innosurance 2019 op dinsdag 17 september in De Fabrique in Utrecht niet navelstaren. We willen leren van andere branches. We kijken bijvoorbeeld naar nieuwe partijen die zich mengen in de verzekeringswereld. We halen expertise van grote retailbedrijven naar binnen en we signaleren nieuwe technologische ontwikkelingen. De vertaling daarvan naar binnen is niet minder belangrijk!

Het is nu mogelijk tickets met vroegboekkorting te kopen.

Reageer op dit artikel