Innovaties Univé moeten onverzekerbaarheid een halt toeroepen

Innovaties Univé moeten onverzekerbaarheid een halt toeroepen

Elke verzekeraar en intermediair heeft innovatie nodig om van toegevoegde waarde te blijven. Hoe hebben ze dat opgetuigd en waar houden de innovatiemanagers zich mee bezig? In am:49 staat een drieluik. In het derde en laatste deel Univé, waar vernieuwing vooral gericht is op het beperken van de schadelast.

Voorkomen, beperken en verzekeren is de strategie die Univé in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. “We willen meer proposities ontwikkelen met componenten van voorkomen en beperken”, zegt Miranda Hendriks, CFRO van de coöperatieve verzekeraar en verantwoordelijk voor innovatie.

Onverzekerbaarheid

“Je ziet steeds meer risico’s die onverzekerbaar dreigen te worden. Omdat we een coöperatie zijn, waar onze klanten ook de leden zijn, willen we dat niet laten gebeuren. Een oplossing om verzekerbaarheid in de toekomst in stand te houden is om diensten te ontwikkelen die gericht zijn op voorkomen en beperken.”

Een oplossing om verzekerbaarheid in stand te houden is om diensten te ontwikkelen die gericht zijn op voorkomen en beperken”

De uit tien personen bestaande afdeling innovatie, die onder leiding staat van Edser Kuiper, geeft invulling aan de Univé-strategie door met nieuwe proposities te komen. Ideeën daarvoor komen deels van de regionale Univés en de winkels in het hele land. “De klantbehoefte is uitgangspunt.”

Regionale basis

Veilig Wonen is een van de innovaties die regionaal gestart zijn en vervolgens landelijk worden uitgerold. Univé Noord-Nederland staat aan de basis van dit aanbod, waarbij klanten zich kunnen abonneren op Alarm in huis, Cv-onderhoud, Schoorsteenvegen, Dakgootreiniging, Ventilatieonderhoud en Rioolservice. “Deze diensten zijn gericht op het voorkomen van schade in en rondom de woning. Je kunt klanten zo behoeden voor risico’s”, aldus Kuiper. “Je kunt niet alles voorkomen, maar het is wel mogelijk de risico’s behoorlijk te beperken.”

In anderhalf jaar tijd heeft de service zich bewezen, al is nog niet in klinkende munt uit te drukken hoeveel schades daadwerkelijk zijn tegengegaan. Wel durft Kuiper te stellen dat Veilig Wonen  een positieve impact heeft op het totale schadebedrag en daarmee op het welzijn van de leden.

Schoorsteensensor

Andere noviteit, die niet onder Veilig Wonen valt, maar wellicht er in de toekomst aan wordt toegevoegd is de schoorsteensensor. “Het gaat hier om een technologische oplossing die tot doel heeft een beginnende schoorsteenbrand te detecteren”, vervolgt Kuiper.

KvK Business Challenge

Daarvoor werkt de verzekeraar samen met het innovatieplatform KvK Business Challenge. “Technologische kennis hebben we niet in alle gevallen en voor alle domeinen in huis. Wel willen we nieuwe technologie inzetten om te voldoen aan de vraag van leden om risico’s te beperken en dus relevant te blijven voor de leden.”

Succesverhalen

Kuiper krijgt van de afdeling die verantwoordelijk is voor Veilig Wonen geregeld successen te horen. Een voorbeeld: “De schoorsteenveger had breuken ontdekt in een schoorsteen van een woning en stelde vast dat daar in no time brand zou zijn ontstaan. Dan heb je het wel over een herbouwwaarde van vijf ton. Maar afgezien van die vijf ton: je voorkomt het ongeluk dat het lid anders was overkomen. Dat is ongelooflijk veel waard.”

“Technologische kennis hebben we niet in alle gevallen en voor alle domeinen in huis. Wel willen we nieuwe technologie inzetten om te voldoen aan de vraag van leden om risico’s te beperken en dus relevant te blijven voor de leden. Er zijn tweeduizend schoorsteenbranden per jaar. Als we met de sensor er een paar kunnen voorkomen, zou dat geweldig zijn.”

Innoveren met anderen

Leed voorkomen bij de leden, een bijdrage leveren aan de maatschappij door schade te beperken en daarmee ook de premies zo laag mogelijk te houden, zijn de achterliggende gedachten van innovatie voor Univé. “Onze manier van werken is om innovatie samen met anderen te doen”, vervolgt Hendriks. De innovatieafdeling wordt zo nodig aangevuld met externen die over aanvullende kennis beschikken.

“Maar ook op Europees niveau werken we samen. We participeren in allerlei groepen om te leren van andere coöperatieve verzekeraars. We zijn door de geografische spreiding geen concurrenten, maar delen ervaringen, en niet alleen successtory’s. Juist hiervan leren we veel, en voorkomen we mogelijke fouten en extra kosten in onze eigen trajecten.”

Contact via Google Home

Innoveren is een proces dat nooit ophoudt. Ideeën voor nieuwe zijn er al weer. Conversational dialogue staat op de wensenlijst. Kuiper: “Dat is er nu nog niet, maar we denken erover om via Google Home voicesystemen voor onze leden bij te schakelen als het spannend voor ze wordt.”

Vooral bij storm- en waterschade blijken leden graag op elk moment van de dag hun verzekeraar te willen raadplegen. “Natuurlijk kunnen onze adviseurs ook heel goed helpen, maar wanneer jouw wasmachine om twee uur ’s nachts overloopt, dan wil je direct geholpen worden. Google Home zou daarvoor in de toekomst ingezet kunnen worden.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.