nieuws

‘Een op de drie Tesla-rijders heeft elk jaar een schade’

Schade 11578

Focwa start een onderzoek naar de impact van schades bij elektrische auto’s. Uit een eerste inventarisatie van de brancheorganisatie van schadeherstellers blijkt dat batterijauto’s twee keer zo vaak schade rijden als brandstofauto’s. Schades aan elektrische auto’s zijn bovendien gemiddeld duurder.

‘Een op de drie Tesla-rijders heeft elk jaar een schade’

Volgens Focwa rijdt een auto gemiddeld eens in de 8,5 jaar schade. Bij batterij-elektrische auto’s blijkt dat eens in de vier jaar. Dat leidt de organisatie af uit reparatiedata van aangesloten schadeherstelbedrijven. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat een op de drie Tesla-rijders zich elk jaar bij een schadehersteller meldt.

De komende maanden breidt Focwa het onderzoek uit. De branchevereniging wil aan de hand van hersteldata nauwgezet in kaart brengen hoeveel schade elk type auto rijdt.

Hogere gemiddelde schades

Het gemiddelde schadebedrag dat verzekeraars uitkeren na een autoschade bedroeg in 2018 €1.316. Uit de Focwa-cijfers blijkt dat dat bedrag voor elektrische auto’s aanzienlijk hoger ligt. Elektrische auto’s zijn vaak technisch complex, bevatten duurdere onderdelen en hebben doorgaans grotere schades.

Vorig jaar kostte een reparatie aan een Tesla Model S gemiddeld € 2.100. Herstellers brachten voor een Model X zelfs nog € 1.000 meer in rekening. Ook een VW e-Golf kent een hoger schadebedrag dan gemiddeld: € 1.800.

Herstel steeds complexer

Focwa verwacht niet dat die bedragen snel zullen dalen. Auto’s worden steeds complexer in herstel en onderdelen nemen in prijs toe. Ondanks de toename van rijhulpsystemen voorspellen de schadeherstellers dat het aantal schades blijft groeien. Dat was een jaar geleden ook de verwachting van de Branchemonitor Schadesector 2018-2030. Die concludeerde dat meer sensoren zal leiden tot meer en hogere autoschades.

Reageer op dit artikel