nieuws

Grote verliezen in scheepvaart op laagste niveau deze eeuw

Schade 852

De veiligheid op zee verbetert. Het aantal grote verliezen in de scheepvaart bevindt zich op het laagste niveau van deze eeuw. Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) becijferde dat er vorig jaar 46 schepen verloren gingen zwaarder dan 100 ton bruto. Dat is de helft minder dan een jaar eerder en ligt zelfs 55 procent onder het 10-jarig gemiddelde van 104 grote verliezen. Het aantal incidenten op zee neemt overigens amper af.

Grote verliezen in scheepvaart op laagste niveau deze eeuw

Volgens maritiem specialist van AGCS Baptiste Ossena is het laagterecord mede te danken aan de gunstige omstandigheden in 2018. Zo was het een relatief kalm stormjaar, “maar het onderstreept ook het hoogtepunt van de verbetering van de veiligheid op de lange termijn in de wereldwijde scheepvaartindustrie,” zegt Ossena in het persbericht. “Verbeterde ontwerpen van schepen, groeiende technologie, strakkere wetgeving en robuustere veiligheidsbeheersystemen op schepen hebben er ook voor gezorgd dat storingen en ongelukken niet tot grote verliezen konden leiden.”

Machinebreuk

Het aantal kleinere incidenten op grote schepen is nog steeds stabiel. In 2018 waren dat er 2.698, ongeveer een procent minder dan een jaar eerder. De belangrijkste schadeoorzaak is machinebreuk, volgens AGCS verantwoordelijk voor meer dan een derde van alle incidenten in de laatste tien jaar. Het is volgens Allianz ook met afstand de duurste schadeoorzaak in de scheepvaartindustrie, met een totaal schadebedrag van ruim 1 miljard dollar in iets meer dan vijf jaar tijd.

Piraterij

Allianz ziet ook een sterke toename van politieke risico’s in de wereld die een bedreiging vormen voor de scheepvaart en handel. “Dit gebeurt door conflicten, territoriale geschillen, cyberaanvallen, sancties, piraterij en zelfs sabotage, zoals blijkt uit recente aanvallen op olietankers in het Midden-Oosten”, schrijft AGCS. Het groeiend aantal migranten op zee leidt volgens AGCS tot vertragingen, omleidingen en druk op de bemanning.

Reageer op dit artikel