nieuws

Verzekeraars willen omslag van gadgets naar rijhulpsystemen die verkeer echt veiliger maken

Schade 1998

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondertekent begin juni samen met onder andere verzekeraars, Bovag en ANWB een convenant dat moet leiden tot een veiliger gebruik van advanced driver assistance systems (ADAS). Het Verbond hoopt dat dit helpt om het kaf onder de rijhulpsystemen van het koren te scheiden.

Verzekeraars willen omslag van gadgets naar rijhulpsystemen die verkeer echt veiliger maken

Op dit moment zijn er heel veel ADAS-systemen op de markt, maar volgens woordvoerder Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars zitten daar ook veel systemen met een marketingsausje bij. “Er zijn gadgets bij die niet zo veel doen voor de veiligheid.” De verzekeraars hopen dat door het convenant een omslag plaatsvindt naar enkel rijhulpsystemen die de verkeersveiligheid echt bevorderen.

Onderzoek in realistische situaties

Doel van het convenant is ADAS-systemen verder te ontwikkelen en de bekendheid en het gebruik ervan onder consumenten te vergroten. Een van de redenen waarom verzekeraars hun handtekening onder de afspraken zetten, is dat er meer onderzoek gaat plaatsvinden naar rijhulpsystemen in realistische situaties. Nu worden veel ADAS-systemen vooral in testomgevingen getest, maar blijkt hun werking in de praktijk tegen te vallen. Van Elferen: “Steeds meer auto’s hebben parkeersensoren, maar hoe kan het dat het aantal parkeerschades nog niet afneemt?”

Volgens de woordvoerder is het daarom ook belangrijk dat wordt onderzocht hoe automobilisten met ADAS-systemen omgaan. Als mensen te veel op de sensoren in hun auto gaan leunen, bestaat het risico dat ze lui en minder oplettend worden. In dat geval kunnen rijhulpsystemen de verkeersveiligheid juist verlagen.

Oplopende schadelast

Een recent Amerikaans onderzoek wijst uit dat de veiligheid van rijhulpsystemen in semi-zelfrijdende auto’s vaak wordt overschat. De Nederlandse branchemonitor Schadesector 2018-2030 constateerde vorig jaar dat ADAS-systemen niet doen wat ze beloven. Auto’s uitgerust met deze systemen zorgen voor een hogere schadelast door hogere herstelbedragen en door een hogere schadefrequentie. Ook schadeherstellers waarschuwden vorig jaar voor de oplopende schadelast door rijhulpsystemen.

Convenant

De precieze tekst van het convenant maakt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat pas bekend tijdens de ondertekening. Die vindt op 3 juni plaats in Eindhoven tijdens het ITS European Congress 2019 over smart mobility.

Reageer op dit artikel