nieuws

Tim Kerklaan in am:talent: ‘Markt is nog niet toe aan schadebehandeling door robots’

Schade 1291

Jonge talenten in de branche, wie zijn ze? Wat willen ze en waar werken ze? In am:48 interviewden we Tim Kerklaan (28), schadebehandelaar bij CED Interim Professionals en gedetacheerd bij Terberg Business Lease. Voorlopig vreest hij niet dat robots zijn werk overnemen. “Daar is de markt nog niet aan toe en de klant zit er ook niet op te wachten.”

Tim Kerklaan in am:talent: ‘Markt is nog niet toe aan schadebehandeling door robots’

Je bent interim-schadebehandelaar bij CED. Hoe ben je daar terechtgekomen?
“Na mijn eindstage bij ABN Amro ben ik daar gebleven als servicemedewerker. Toen er twee keer gereorganiseerd werd kon ik wel blijven werken, maar er waren geen doorgroeimogelijkheden meer. Toen ben ik aan de slag gegaan als schadebehandelaar bij Heinenoord Assuradeuren. Na vier jaar vond ik het tijd voor een nieuwe stap en kwam ik bij CED Interim Professionals uit in de detacheringstak.”

Waarom heb je juist voor een detacheerder gekozen?
“Ik denk dat het heel goed is voor je bagage. Ik heb eerst een project gedaan voor Allianz op het kantoor van CED. Vervolgens ben ik als gedetacheerde teruggevraagd bij Heinenoord, en nu werk ik bij Terberg Business Lease Group. Soms vervang je iemand vanwege een zwangerschap, in mijn geval ben ik hier vanwege een fusie. Dat je dat soort gebeurtenissen van dichtbij meemaakt, die hectiek, dat is wel het mooie van detachering. Dan merk je ook dat ze blij zijn met je.”

Wat maakt de verzekeringsbranche voor jou zo interessant?
“Het is een heel mooi vak. Je bent de spil tussen verzekeraar, expert en consument. Het is heel servicegericht. Daar houd ik van. Bij een kantoor als Heinenoord zie je dat je ook wat dichter bij de klant staat. Het kantoor staat in een dorp, veel gaat van mond tot mond. Het is allemaal wat persoonlijker. Dat kan overigens ook wel eens lastig zijn. Je kunt niet alleen maar coulant zijn, je hebt ook te maken met regels, wetten en voorwaarden.”

Steeds meer functies worden overgenomen door robots. Denk je dat de schadebehandelaar op korte termijn verdwijnt?
“Voorlopig zeker niet. Daar is de markt nog niet aan toe en de klant zit er ook niet op te wachten. Je merkt toch dat mensen bij schade behoefte hebben aan persoonlijk contact. Als het goed gaat, hoor je niemand. Een klant kan alle gegevens van zijn schade online invullen, maar als daar een afwijzing uitkomt, dan willen mensen toch iemand spreken. Het komt regelmatig voor dat mensen denken dat een schade is verzekerd terwijl de polisvoorwaarden de schade uitsluiten. Omdat het voor sommige klanten soms moeilijk te begrijpen is, moet je zo’n uitsluiting wel uit kunnen leggen.”

Je krijgt als gedetacheerde ongetwijfeld met veel verschillende voorwaarden te maken. Hoe lastig is dat?
“Het is belangrijk om bij nieuwe opdrachten het systeem en de voorwaarden zo snel mogelijk eigen te maken. Aan het begin is dat wel even knallen, dat maakt het vak ook leuk en uitdagend. Mijn voordeel is dat ik begonnen ben bij een volmachtkantoor. Dan heb je sowieso met veel verschillende voorwaarden en eigen risico’s van doen.”

Waar zien we jou over vijf jaar?
“CED vind ik een heel mooi bedrijf. De afdeling waar ik werk, Interim Professionals, is aan het uitbreiden. Mijn focus ligt op meegroeien en doorgroeien binnen CED naar een leidinggevende functie.”

Reageer op dit artikel