nieuws

Haags gezin belandt op straat na onverzekerde brand

Schade 5617

Een brand bij de buren heeft rampzalige gevolgen gehad voor een inwoner van Den Haag. Het vuur sloeg over en veroorzaakte voor ruim 70.000 euro schade in zijn woning. De VvE beschikte echter niet meer over een opstalverzekering waardoor het pand niet herbouwd wordt, meldt Omroep West. Volgens het slachtoffer was de opstalverzekering verlopen. De Hagenaar woont nu met zijn vrouw en pasgeboren kind in een kamer bij zijn schoonouders.

Haags gezin belandt op straat na onverzekerde brand

“We hebben het huis gekocht met die verzekering”, zegt de bewoner tegen Omroep West. Op het moment van de brand woonde hij amper een jaar op het adres. “Op papier klopte het allemaal. Maar blijkbaar is er ergens iets misgegaan en heeft de voorzitter van de VvE hem laten verlopen. Niet opzettelijk natuurlijk, maar het is wel gebeurd. Daardoor zitten wij nu met de problemen.” Of ‘verlopen’ betekent dat de verzekering geroyeerd was of opgezegd zonder nieuwe polis af te sluiten, is niet bekend.

Niet onze schuld

Van herbouw is voorlopig nog geen sprake. Het huis is onbewoonbaar verklaard. “Als ik het geld had, had ik gelijk een aannemer aan het werk gezet. Het voelt rot. Je wilt dat het gerepareerd wordt. De brand is niet onze schuld, de opstalverzekering is ook niet onze schuld. We voelen ons wel redelijk genaaid”, zegt het slachtoffer.

Nadat duidelijk werd dat er geen geldige verzekering voor het pand was, startte een vriend een crowdfundingsactie om de schade te herstellen. Van de benodigde 70.000 euro is na twee weken 2.300 euro opgehaald. Volgens het slachtoffer wordt er ook nog gekeken of de schade van de brand te verhalen is op de buurman waar de brand ontstond.

Reageer op dit artikel