nieuws

TVM wil van verzekeraar veranderen in adviseur

Schade 2478

TVM wil zich sterker gaan profileren als adviseur en dienstverlener in plaats van de klassieke rol van verzekeraar aan te nemen. Dat schrijft de transportverzekeraar in het jaarverslag over 2018. Zo stuurt TVM sinds dit kalenderjaar eigen riskmanagers op pad die geen polissen hoeven te verkopen, maar enkel bedrijfsrisico’s in kaart brengen.

TVM wil van verzekeraar veranderen in adviseur

TVM spreekt in het jaarverslag de ambitie uit om de nummer 1 adviseur, dienstverlener en verzekeraar te worden op het gebied van risico’s in logistiek en transport. In 2018 en 2019 is en wordt daarvoor de digitale basis gelegd, stelt Martin Duvivier, voorzitter van de raad van commissarissen. “In 2020 en 2021 gaan we accelereren van verzekeraar naar adviseur en dienstverlener.”

Voorbeeld voor de branche

Ceo van coöperatieve verzekeraar TVM Arjan Bos zegt in datzelfde jaarverslag dat de rolverandering nodig is om leden in de toekomst van dienst te kunnen blijven. Hij wil zich profileren als adviseur en dienstverlener. De klassieke rol van verzekeraar is niet meer voldoende, vindt Bos. “Consultancybureau IG&H heeft de focus op basis van de strategie van TVM als voorbeeld voor de verzekeringsbranche genoemd”, aldus de ceo.

Riskmanagers

Als onderdeel van de nieuwe strategie stuurt TVM sinds dit jaar eigen riskmanagers op pad. “Deze risk managers gaan in eerste instantie geen polissen verkopen, maar de risico’s van de gehele onderneming in kaart brengen. Ze kijken naar alle mogelijke bedrijfsrisico’s. Je kunt daarbij denken aan de risico’s van lading en vrachtwagens, maar ook van warehouses, warehouse-activiteiten, ICT-systemen, ziekteverzuim en aansprakelijkheid. Op deze manier kunnen we voor klanten inzichtelijk maken waar voor hem of haar winst te behalen valt”, zegt financieel directeur Dirk Jan Klein Essink.

Verlies over 2018

Financieel gezien was 2018 voor TVM een zwaar jaar. De transportverzekeraar boekte een verlies van € 21 miljoen. In 2017 was nog € 9,3 miljoen winst gemaakt. Het verlies wordt vooral toegeschreven aan gedaalde beleggingsopbrengsten.

De verzekeraar zag de premieomzet met 7,5% tot ruim € 301 miljoen. De combined ratio daalde van 103,6% naar 99,2%. TVM wil die structureel zien te brengen naar een niveau van 98% of lager.

Reageer op dit artikel