nieuws

Univé Zuid-Nederland herziet winkellandschap

Schade 1364

Univé Zuid-Nederland herziet het winkellandschap. Met een herverdeling van haar winkels in het werkgebied brengt de coöperatie het aantal winkels vanaf eind maart terug van 21 naar 16, terwijl het aantal adviseurs dat bij de leden thuiskomt wordt uitgebreid van 2 naar 6.

Univé Zuid-Nederland herziet winkellandschap

Volgens René van Gils, bestuurder van Univé Zuid-Nederland, geeft de herverdeling Univé de gelegenheid de invulling van de winkels te vernieuwen en producten en diensten beter af te stemmen op de behoeften van haar leden. “Door kritisch te blijven kijken naar de noodzaak, de locatie en het lokale aanbod van onze winkels blijven we relevant.”

Geografische verdeling

Nadat Univé Rivierenland en Univé Het Zuiden medio vorig jaar fuseerden tot Univé Zuid-Nederland, dat als gevolg een werkgebied kent dat Zeeland, Zuid-Limburg, Brabant en delen van Utrecht en Zuid-Holland beslaat, besloot de nieuwe regionale Univé de geografische verdeling van haar winkels kritisch onder de loep te nemen. Terwijl in sommige gebieden het aantal bezoekers van de winkels terugliep of sprake was van een onnodig hoge winkeldichtheid, was de behoefte aan meer fysieke aanwezigheid juist zichtbaar in de groeigebieden.

Een deel van de Univé-leden communiceert liever via WhatsApp of webcam dan dat ze naar een winkel gaan

Juiste balans

Volgens Van Gils biedt de nieuwe spreiding van de winkels de juiste balans tussen lokale aanwezigheid en relevant aanbod. “Van oudsher is Univé een coöperatieve verzekeraar met een diepgewortelde betrokkenheid op regionaal niveau, die dichtbij haar leden staat. De rol van de winkels is en blijft cruciaal voor de persoonlijke wijze waarop we hun onze dienstverlening willen bieden. Waar een deel van onze leden dit onderscheidend vindt voor Univé, communiceert een ander deel liever via andere kanalen zoals telefoon, e-mail, WhatsApp, webcam of via de website. Bovendien hangt hun voorkeur ook sterk samen met het product of dienst dat hun interesse heeft. Door kritisch te blijven kijken naar de noodzaak, de locatie en het lokale aanbod van onze winkels blijven we relevant.”

Veranderde behoefte leden

Het aanbod wordt volgens de bestuurder sterk bepaald door de veranderende behoeften van haar leden. “Enerzijds zien we dat onze leden minder willen verzekeren, maar meer inzicht willen krijgen in de risico’s die ze lopen. In plaats van ons alleen te richten op traditioneel verzekeren, zetten we ons steeds meer in om onze leden te helpen bij het voorkomen van risico’s en het beperken van gevolgen. Ook bij nieuwe risico’s en onzekerheden. In Werkendam bijvoorbeeld kun je direct terecht voor advies over Zorgeloos Online, waarmee we leden helpen zich te beschermen tegen cybercriminaliteit.”

Reageer op dit artikel