nieuws

NVGA am: Innovatieprijs (2): Building Blocks werkt aan meer volume met minder slechte risico’s

Schade 1710

Vijf bedrijven zijn nog in de race om op 10 april de NVGA am: Innovatieprijs te winnen. In aanloop naar de prijsuitreiking stellen we ze voor. Vandaag Mara Leest en Erwin van Oosten van Building Blocks. Het bedrijf staat met data driven underwriting volmachtbedrijven bij in hun gevecht tegen de hoge combined ratio op autoverzekeringen. “Dit gaat volmachten in staat stellen hun portfolio weer gezond te krijgen.”

NVGA am: Innovatieprijs (2): Building Blocks werkt aan meer volume met minder slechte risico’s
Foto: Raphaël Drent

Leest begint haar pitch voor de jury met de beschrijving van de vicieuze cirkel van generieke premieverhogingen in de hoop de winstgevendheid te verhogen. Met name bij autoverzekeringen werkt dat niet. “Na een generieke premieverhoging denkt een klant met een laag risicoprofiel ‘ik betaal al veel en nu ga ik nog meer betalen’. Die stapt vervolgens over naar de concurrent, waardoor het risicoprofiel van de portefeuille omhoog gaat en opnieuw premieverhogingen nodig zijn.”

Dalende combined ratio’s

Met datascience analyseert Building Blocks waar de risico’s in de portefeuille zitten, maar vooral ook wat de gevolgen zijn van premieaanpassingen (zowel omhoog als omlaag). Het bedrijf gebruikt historische data – uit zowel publieke bronnen als klantdata van het volmachtbedrijf – om te voorspellen hoe premie, risico en combined ratio zich zullen ontwikkelen. Incidenten als de januaristorm uit 2018 worden eruit gefilterd. “Daarvoor moet je corrigeren, al weet je wel dat er ook dit jaar een kans bestaat op een dag met storm.”

Resultaat boekte het bedrijf al bij onder andere Verzekeruzelf en de Kilometerverzekering. Bij die klanten ging de combined ratio respectievelijk 15% en 19% omlaag. Leest: “Dat is gelukt door niet alleen premies te verhogen, maar ook door kortingen te geven.” Sommige klanten liepen weg na een premieverhoging, maar dat waren vooral de bleeders die je juist uit je portefeuille wilt hebben, aldus Leest.

Gepersonaliseerde modellen

Met machine learning personaliseert Building Blocks de modellen voor de klant. Het systeem biedt bovendien zowel handvatten voor de volmachtmanager als voor de marketingmanager. Leest: “Die laatste wil groei van het portfolio, maar misschien haal je dan klanten met een te hoog risicoprofiel binnen. Met ons model kan ook de marketingmanager zien wat de invloed van zijn campagnes is op de combined ratio. Zo gaat data driven underwriting volmachten helpen hun portfolio gezond te houden.”

Ook Deck, Solera, Perfect Day en Infofolio zijn genomineerd voor de NVGA am: Innovatieprijs 2019. Op 10 april tijdens de Marktdag Volmachten van de NVGA maakt de jury bekend wie van de vijf met de prijs aan de haal gaat. Vorig jaar ging de prijs naar Openclaims dat met een schadeveiling en verhaalservice de schadelast terugdringt.

 

Reageer op dit artikel