nieuws

Rebecca Naumann in am:talent: ‘Systeem met schadevrije jaren is te fraudegevoelig’

Schade 2191

Jonge talenten in de branche, wie zijn ze? Wat willen ze en waar werken ze? In am:46 interviewden we Rebecca Naumann (28), businessconsultant bij Allianz Benelux. “Ik vind het een interessant idee om de schadevrije jaren te koppelen aan de persoon in plaats van aan de auto. Of een persoonlijk kenteken in te voeren.”

Rebecca Naumann in am:talent: ‘Systeem met schadevrije jaren is te fraudegevoelig’

Hoe ben je in de verzekeringsbranche beland?
“Ik heb niet het meest gebruikelijke pad gevolgd. Na de havo wist ik niet wat ik wilde, daarom ben ik eerst gaan werken. Toevallig kwam ik bij een internationaal bedrijf in direct sales en marketing terecht, waar ik na een paar maanden werd gevraagd een nieuw kantoor in Noord-Brabant te beginnen. Ik maakte veel uren, was vaak in het buitenland. Na drie jaar heb ik dat hoofdstuk gesloten om een iets stabielere werk-privébalans te krijgen. Via een tussenstop bij een kredietverstrekker, belandde ik als klantenservicemedewerker bij Allsecur. Later deed ik de klachtencoördinatie. Ik volgde eerst een opleiding bank- en verzekeringswezen en doe nu een deeltijdstudie rechten.”

Wat doe je nu bij Allianz?
“Sinds mei 2018 werk ik als business consultant aan strategische projecten van de Regionale CEO Office van Allianz Benelux. Ook coördineer ik het interne opleidingsinstituut, de Xcelerate Academy. Die is gericht op cultuurverandering en digitalisering, verbetering van bedrijfsprocessen en innovatie.”

Is het lastig innoveren binnen een traditionele verzekeraar?
“Het is uitdagend. Toen ik nog bij Allsecur zat, kreeg ik de kans om met het netwerk Young Allianz nieuwe innovatieve producten te bedenken. In het begin vond iedereen innovatie een beetje eng, maar ik proefde wel nieuwsgierigheid. Sommigen waren afwachtend, maar tegelijkertijd was er enthousiasme. Inmiddels is de hele organisatie ermee bezig. Met een paar collega’s heb ik autodeelverzekering CareShare ontwikkeld. We deden zelf de marketing, waren betrokken bij de pricing. Van begin tot eind maakten we een nieuw verzekeringsproduct. Heel leerzaam. De marktpotentie is nog niet groot genoeg, maar de deeleconomie gaat zeker nog groeien. Dan hebben we al een kant-en-klaar product.”

Aan welke andere innovatie zou je graag werken? Welk verzekeringsprobleem wil je aanpakken?
“Ik vind het een interessant idee om de schadevrije jaren te koppelen aan de persoon in plaats van aan de auto. Of een persoonlijk kenteken in te voeren. Het huidige systeem is fraudegevoelig. Heb je veel negatieve schadevrije jaren, dan kun je dat met een tweede auto omzeilen. Als dat persoonsgebonden wordt, is het risico voor een autoverzekeraar makkelijker te bepalen. Voor de consument wordt het makkelijker als ze bij een nieuwe auto niet meer een kenteken of chassisnummer hoeven door te geven.”

Waar zien we jou over drie of vijf jaar?
“Een lastige vraag, want mijn nadeel is dat ik heel veel leuk vind. Maar ik werk zeker nog in de branche. Door mijn huidige functie heb ik contact met alle afdelingen in het bedrijf. Ik houd van dat overzicht, ik zou niet goed op mijn plek zitten op alleen een schadeafdeling. Liefst groei ik door naar een functie die ook de hele organisatie overziet, bij communicatie bijvoorbeeld of HR.”

Reageer op dit artikel