nieuws

‘Twee derde consumenten heeft geen weet van schadeprovisie’

Schade 1863

Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen hebben afgesloten via een tussenpersoon, weet niet of en hoeveel provisie er in de premie zit. Dat meldt de Consumentenbond na onderzoek onder 12.000 van de eigen leden.

‘Twee derde consumenten heeft geen weet van schadeprovisie’

Van de Consumentenbond-leden heeft ruim 40% een tussenpersoon ingeschakeld bij het afsluiten van een schadeverzekering. Bijna 70% van deze groep zegt niet te weten of hun adviseur daarvoor provisie ontvangt.

Een kwart is wel op de hoogte van provisie. Zij zeggen dat hun tussenpersoon dat heeft verteld, dat ze het weten doordat het op de polis staat, of dat ze vinden dat dit ‘algemeen bekend’ of ‘logisch’ is. Van de ondervraagden die weten dat hun tussenpersoon provisie krijgt, weten de meesten niet welk bedrag of welk premiepercentage dit is. Ook zegt een kwart geen enkele vorm van nazorg te hebben gehad in de afgelopen vijf jaar.

‘Onderhandelen over de premie’

Het onderzoek sluit nauw aan op de visie van de Consumentenbond. De organisatie is een van de grote voorstanders van actieve transparantie bij schadeverzekeringen. “De Consumentenbond vindt dat consumenten niet zelf hoeven te vragen naar de (hoogte van de) provisie, maar dat bemiddelaars en adviseurs klanten hier actief over moeten informeren. Dan kunnen consumenten met de tussenpersoon onderhandelen over de premie”, aldus de bond in een persbericht.

AFM-onderzoek

Een eerder consumentenonderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) liet zien dat 87% van de ondervraagden wil dat financieel dienstverleners hen actief wijzen op advies- en afsluitkosten van een schadeverzekering. Die uitkomst was voor de toezichthouder een van de argumenten om te pleiten voor actieve transparantie. Op de kwaliteit van dit onderzoek kwam overigens veel kritiek. Volgens Cas Verhage van Nh1816 deed het niet onder voor de haringtest van het AD.

Reageer op dit artikel