nieuws

Solera wil nu ook schadeprocessen in en om het huis strak trekken

Schade 699

Software- en databedrijf Solera, in Nederland hoofdzakelijk bekend van het digitaliseren  van schadeprocessen in de automotive-branche, gaat nu ook de processen rondom ‘brand/varia’ (inboedel en opstal) verder digitaliseren en optimaliseren. Daartoe introduceert Solera het platform SPS (Solera Property Solution) voor haar klanten in de Benelux.

Solera wil nu ook schadeprocessen in en om het huis strak trekken

Quintin Nouwen, Director Business Development bij Solera (foto):  “Het doel van het nieuwe platform is dat alle betrokken partijen die er zijn als er een claim is – de adviseur, consument, verzekeraar, hersteller, eventueel een expert – op één centraal punt met elkaar kunnen communiceren en afstemmen over de claim, zodat ze optimaal kunnen samenwerken en ze dus altijd up-to-date zijn met de laatste handelingen binnen de claim.”

Vervangen applicaties

Solera is al langer bezig met de ondersteuning van haar klanten in de schadewereld rondom het huis, maar deze tak van sport heeft volgens Nouwen vorig jaar een nieuwe boost gekregen: “Tien jaar geleden is er al een oplossing gebouwd voor de branche. Vorig jaar was er de mogelijkheid om deze oplossing te vernieuwen en dat hebben we dan ook meteen gedaan. Er was al langer tijd veel vraag naar bij onze klanten. We zijn begonnen met het vervangen van de applicaties. Die was met name gericht op workflow-ondersteuning aan herstellers en experts. Maar we willen ook graag de klant en een eventuele adviseur bij het proces betrekken, zodat ook zij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom de claim.”

Als kladje aangeleverd

Het nieuwe platform sluit aan bij de systemen van de schadeherstelbedrijven en er zijn koppelingen met expertisebureaus. Claims worden door nieuwe calculatiemethoden meer een meer STP (Straight Through Processing) afgewikkeld. Nouwen: “Als je een schade hebt aan je huis, komt er een hersteller – vaak een aannemer – om de schade op te nemen. Die maakt dan een calculatie. (…) In de praktijk wordt dit vaak als kladje aangeleverd bij de opdrachtgever,  terwijl zo’n calculatiepakket heel veel extra detailinformatie bevat. Deze informatie is voor een opdrachtgever juist belangrijk om op te beoordelen. Wat wij in ons systeem hebben gedaan is dat de hersteller de calculatie geautomatiseerd kan aanleveren op het platform.”

Gegevens claim

Het platform is volgens Nouwen ook een winst voor bij  schades betrokken financieel adviseurs. “De adviseur heeft zijn eigen systeem waarin hij zijn klantgegevens en daarbij horende schadeclaims bijhoudt. Die wil natuurlijk niet, na het indienen van een schadeclaim bij de verzekeraar, alle informatie nog een keer in zijn eigen systeem moeten invoeren. (…)Met onze technologie laten we al die detailinformatie ook in het systeem van de adviseur landen. Dat gebeurt nu al met de gegevens van de klant na het afsluiten van een polis. (…) Maar dat kunnen we straks dus ook met alle gegevens van de claim.”

 

Reageer op dit artikel