nieuws

Winterserie (5) – Peter Paul Barth (Klaverblad): ‘Naast emotie ook begrip en zorg voor elkaar’

Schade 2361

2018 kende vele spraakmakende gebeurtenissen in de financiële dienstverlening. Directeur van Klaverblad Verzekeringen Peter Paul Barth moest afscheid nemen van een kwart van het personeelsbestand. Een reorganisatie zoals Klaverblad in het verleden niet eerder meemaakte. In 2019 hoopt Barth stappen te maken met de automatisering om de dienstverlening aan klanten en adviseurs te verbeteren.

Winterserie (5) – Peter Paul Barth (Klaverblad): ‘Naast emotie ook begrip en zorg voor elkaar’

Is het kerstdiner vegetarisch of staat er ouderwets een kalkoen op tafel?
“Het zal geen verrassing zijn dat er met kerst een traditioneel diner bij ons op tafel staat. Dit jaar wordt het hazenpeper. De keuze maken we met het gezin, maar ik sta in de keuken. Ik hou van koken, dus meestal verzorg ik een vijf-gangenmenu.”

Wat is de beste manier om te ontspannen tijdens de feestdagen?
“Goede manieren om te ontspannen zijn voor mij: de familie, een boek en klussen.  Het is dé tijd om gezellig met elkaar te zijn en tijd voor elkaar te hebben. En tijd voor een boek: lekker lezen voor de openhaard. Klussen zijn er altijd te doen aan het houtwerk van mijn boot.  In mijn schuurtje schuur en lak ik verschillende onderdelen. Goed om lekker met de handen te werken naast al het denkwerk bij Klaverblad.”

Welke gebeurtenis uit het afgelopen jaar heeft u positief verrast?
“Afgelopen jaar ben ik verrast over de betrokkenheid van assurantieadviseurs bij het wel en wee van Klaverblad. Dat bleek vooral bij de Klaverblad Inspiratie Fair in februari, waar we een mooie dag hadden met veel assurantieadviseurs met wie we samenwerken. De betrokkenheid en energie over en weer om met elkaar ‘samen te werken aan de toekomst’ (zoals het thema van de dag luidde) was een enorm inspirerende ervaring.”

Bijzonder om te zien dat er, naast de emotie natuurlijk, ook begrip en zorg voor Klaverblad en elkaar is

Wat hoopt u in 2019 niet meer mee te maken?
“Vorige maand heb ik een vervelende boodschap aan onze medewerkers moeten brengen: een reorganisatie die voor ongeveer een kwart van de medewerkers zal betekenen dat ze Klaverblad moeten verlaten. Dat hebben we in onze geschiedenis nog nooit meegemaakt. Zo’n boodschap brengen is uiteraard zwaar. Daarna ben ik bij de afdelingen langsgegaan om de reacties van de medewerkers te horen. Die reacties hebben me trouwens ook verrast. Dat Klaverblad heel loyale en betrokken medewerkers heeft, wist ik natuurlijk. Maar ik vind het bijzonder om te zien dat er, naast de emotie natuurlijk, ook begrip en zorg voor Klaverblad en elkaar is.”

Van welke ontwikkeling heeft u hoge verwachtingen in 2019?
“In 2019 gaan we flinke stappen zetten op het gebied van automatisering. Dat helpt ons om onze dienstverlening nog beter te laten aansluiten op wat de assurantieadviseurs en verzekerden van ons verwachten. We kunnen nog sneller helpen en betere service verlenen. Daarnaast komt er een mooi vervolg op onze campagne waarin we laten zien dat Klaverblad als coöperatie eigenzinnige keuzes maakt. Ook zitten we niet stil op het gebied van productinnovatie.”

Welk goed voornemen gaat Klaverblad Verzekeringen volgend jaar zeker waarmaken?
“Intern maken we veel veranderingen mee. We richten processen anders in en we veranderen in een ondernemend bedrijf waarin medewerkers steeds meer eigen verantwoordelijkheid hebben. Wat we zeker gaan waarmaken is dat we bij al die veranderingen in de kern hetzelfde blijven: een coöperatie die assurantieadviseurs en verzekerden snel, persoonlijk en fair helpt.  De assurantieadviseur kan daarvan op aan. Zijn rol is en blijft daarin voor ons heel belangrijk.”

Reageer op dit artikel