De ophef ontstond na een interview van Richard Weurding. Op NPO Radio 1 vertelde de Verbondsdirecteur vanochtend over het dalend aantal verkeersclaims, maar de oplopende schadelast. Een van de oorzaken van de stijging van de lestelschadelast is dat belangenbehartigers en advocaten fors duurder zijn geworden, aldus Weurding in het interview.
Fors uurtarief
“Een zielige vertoning en een gebrek aan kennis”, reageert Johannes de Bruin, directeur van ClaimZorg Letselschade Haaglanden. Hij vindt het ‘zeuren’ van Weurding misplaatst. “Wie dagelijks in de letselschadepraktijk werkzaam is weet dat verzekeraars zich laten adviseren door een peloton aan medisch adviseurs”, schrijft hij in een blog. “Zonder uitzondering kan worden gesteld (en aangetoond) dat deze beroepsgroep bestaande voornamelijk uit verzekeringsartsen (men heeft dus geen specialistische kennis) doorgaans tegen een fors uurtarief standaard zeer bedenkelijke adviesrapporten opstellen die goeddeels elke letselschadezaak doet verzanden of belanden in een rechtsgeding.”
Personeelskosten geboekt op schadelast
Volgens De Bruin houdt de rechter vaak geen spaan heel van die rapporten. Inmiddels is er dan wel een slepend conflict met daarbij horende hoogopgelopen kosten. “Overigens geldt die kostenverhoging ook voor de dossierbehandelaars in dienst bij verzekeraars, maar daar horen we de heer Weurding niet over.”
Bijkomend probleem is dat verzekeraars volgens De Bruin met te weinig en gedemotiveerd personeel zitten. Letselschadebehandelaars zijn wegbezuinigd. Dat dit tot hogere kosten leidt, constateert ook letselschadeadvocaat Edwin Bosch op LinkedIn. “Het eerlijke verhaal is dat er personeelskosten worden geboekt op de schadelast. Er is een tekort in het schadebehandelingsproces en dikwijls wordt er door WA-verzekeraars personeel ingehuurd. Dit ingehuurde personeel kent haar waarde en vraagt hogere vergoedingen dan het ‘eigen’ personeel. De kosten verbonden aan de inhuur worden vaak op de schadelast geboekt. Dit geeft vertekening van de werkelijke kosten van de schadelast en van de personeelskosten.”
Beter informeren
“Het Verbond van Verzekeraars zou zich eerst eens beter moeten laten informeren alvorens in de publiciteit te melden dat de stijging van de schadelast komt door de stuwende kracht van de letselschade-uitkeringen en kosten van belangenbehartigers”, meent De Bruin van ClaimZorg. Het Verbond wilde niet op de kritiek reageren.