Bij rechtsbijstandsverzekeraar Arag gaat het in totaal om 400.000 euro aan claims van verzekerden. EUclaim heeft volgens de NOS inmiddels 4.500 claims in behandeling van Ryanair-klanten uit Nederland, België en Duitsland. De claimorganisatie zegt dat de luchtvaartmaatschappij bewust zaken vertraagd. Van de claims uit 2016 is 4 procent nog niet afgerond, datzelfde geldt voor 9 procent van de zaken uit 2017 en dit jaar wacht zelfs 72 procent van de claims nog op uitkering.
Spaanse rechter
De slechte arbeidsomstandigheden bij de prijsvechter hebben geleid tot stakingen dit jaar. Claimbureau Airhelp zegt tegen de NOS in de afgelopen vier maanden een stijging van 370 procent in het aantal claims tegen Ryanair te hebben ontvangen. Ryanair beroept zich op een uitspraak van een Spaanse rechter dat stelt dat annuleringen door interne stakingen niet voor reizigerscompensatie in aanmerking komen. Volgens EUclaim ligt er ook een uitspraak van het Europese Hof van Justitie dat het tegenovergestelde beweert.