Als Teeling praat met aangesloten schadeherstelbedrijven, dan hoort ze verschillende meningen over de sturing van verzekeraars. "Sommige leden zeggen dat ze er niet van rond kunnen komen. Dat de vergoedingen te laag zijn. Maar er zijn ook leden heel blij met schadesturing. Die hebben hun hele bedrijf erop ingericht." Volgens Teeling valt er dus voor beide iets te zeggen. "Wil je volume maken? Dan is schadesturing niet slecht."
U was in uw presentatie opvallend mild over de beloning bij schadesturing. Waarom is dat?
"We moeten constructief de discussie met elkaar aan. Daarom hebben we opdrachtgevers hier ook uitgenodigd. Er is behoefte aan een open dialoog, maar we moeten ook aandringen op ruimte voor onze leden om te kunnen investeren in kennis en techniek."
Vorig jaar had Focwa-voorzitter Peter Brussel het nog over een onverantwoorde race to the bottom. Is die voorbij?
"Nee, dat denk ik niet. We moeten met elkaar zorgen voor normale tarieven. Daarom blijven we in gesprek. Maar het is nog te vroeg om te zeggen dat de race to the bottom voorbij is."
Waar ligt dat aan?
"Het heeft uiteindelijk te maken met de verzekeringspremies. Schadeherstel is alleen maar duurder geworden en de premies stijgen onvoldoende mee. Dat systeem moet doorbroken worden."
Cao-onderhandelingen
Volgens Teeling zal schadeherstel zeker niet goedkoper worden. De verwachting is dat de prijzen van onderdelen alleen maar verder stijgen. Bovendien loopt de huidige cao voor schadeherstellers af in mei 2019. Teeling verwacht dat de loonstijging boven de 2 procent zal uitkomen. Volgens haar is dat ook noodzakelijk om het spaarzame personeel te behouden voor de branche.
Vorige maand beschuldigde zelfbenoemd ombudsvrouw schadeherstel Irene Sommeling verzekeraars nog van malafide praktijken als het gaat om schadesturing. Volgens haar leiden de hoge kortingen die verzekeraars bedingen op onderdelen en arbeid tot 'suboptimaal herstel.' Focwa-directeur Teeling wilde ook op het congres niet reageren op de aantijgingen van Sommeling.