De Goudse liet hetzelfde onderzoek twee jaar geleden ook uitvoeren. Als de twee onderzoeken naast elkaar liggen, blijken ondernemers meer aan cybercrime bloot te staan. Van de ondervraagde bedrijven heeft 55 procent te maken gehad met Phishing, ten opzichte van 29 procent in 2016. Ransomware was twee jaar geleden nog amper aan de orde (3%), inmiddels heeft 33 procent van de ondernemers een ervaring met digitale gijzelingen. Andere vormen van criminaliteit zoals identiteitsfraude, malware en betalingsfraude lieten ook allemaal een stijging zien.
Ervaring opdoen
Het percentage ondernemers met een cyberverzekering is met 6 procent nog steeds laag, al was dat twee jaar geleden nog maar 1 procent. Ook de Goudse heeft nog niet veel klanten met een dergelijke polis. “Ons cyberproduct is een jaar geleden geïntroduceerd en het aantal dat wij ervan hebben verkocht is nog beperkt. Dat vinden wij geen probleem”, zegt directeur Bernardo Walta. “Wij willen graag eerst ervaring opdoen met dit voor ons geheel nieuwe product, waarbij wij ook nog eens voor het eerst werken met spelregels in plaats van polisvoorwaarden.”
Schadeclaims zijn er op het product ook nog niet geweest. “Enerzijds is dat natuurlijk mooi, want dat betekent dat onze cyberrelaties nog geen slachtoffer zijn geworden van cybercrime. Anderzijds is dit ook jammer, want wij doen graag ervaringen op met ons nieuwe product en onze nieuwe opzet”, zegt Walta.
Geen prioriteit adviseur
Volgens de commercieel directeur staat cyberrisico ook bij adviseurs nog niet bovenaan de prioriteitenlijst. “Het afgelopen jaar hebben wij vooral kennis op het gebied van cybercrime gedeeld met onze adviseurs. We willen de adviseurs met wie we samenwerken voldoende bagage geven om een goede gesprekspartner te kunnen zijn voor ondernemers. Wij zijn ervan overtuigd dat er heel veel kansen zijn in de markt, maar het is wel een grote uitdaging om ondernemers en adviseurs bewust te maken van het cyberrisico en het belang van preventie en een goede verzekering.”