nieuws

Schoonhoven (ex-Schadegarant) beticht Sommeling van ‘bullshit’

Schade 4120

Geen goed woord heeft Johan Schoonhoven over voor het najaarsoffensief dat zelfbenoemd ombudsvrouw schadeherstel Irene Sommeling is begonnen richting autoverzekeraars. Op de website van het blad Automotive rekent voormalig Schadegarant-directeur Schoonhoven af met de kritiek van Sommeling dat verzekeraars schadeherstellers ver onder een verantwoorde prijs zouden laten werken. Schoonhoven is anders dan Sommeling voorstander van nog meer schadesturing.

Schoonhoven (ex-Schadegarant) beticht Sommeling van ‘bullshit’

Onder de titel Bullshit bingo gaat Schoonhoven (foto), 12 jaar de baas bij herstelketen Schadegarant en nu werkzaam als consultant, in op de aanval die Sommeling recent “via het uiterst serieus te nemen medium amweb” opende. Verzekeraars doen volgens Sommeling nog steeds aan schadesturing door prijsafspraken vooraf met de grote schadeketens. In de eerste plaats door schadelastgaranties af te spreken met de herstelketens om daarbovenop, bij de calculatie van de daadwerkelijke schade, te werken met vooraf bedongen kortingen op het uurtarief en de inkoopprijzen van onderdelen.

Naming and shaming

“De PR-afdelingen van verzekeraars mogen weer aan de bak, want als zij niet binnen 14 dagen op de aangedragen cases reageren, dreigt de ‘ombudsvrouw’ met naming and shaming”, aldus Schoonhoven. Hij meent te vermoeden welke verzekeraars niet op de toorn van Sommeling mogen rekenen: “Univé, TVM, ABN AMRO verzekeringen, Centraal Beheer Achmea, OHRA, Polis Direct (Bovemij), IAK, Hema verzekeringen, Interpolis, ASR, London, Turien & Co, Voogd&Voogd en ZLM. “Zij staan als partners op de site van Jijbepaalt.nl en ik mag toch aannemen dat je partners niet affakkelt?”

Partijtje bullshit bingo

Hij vervolgt: “Wie zijn dan toch die verzekeraars én schadeherstellers/ketens die er echt alles aan doen om de klant te belazeren, schaden (laten) sturen, koplampen en bumpers repareren in plaats van vervangen, herstellen waar vervangen een minder kostenefficiënte optie is, op de optimalisatieknop drukken, schadelastgaranties afspreken(?), niet originele ‘matching quality’ onderdelen gebruiken, korting bedingen – creditnota’s accepteren, bedrijfsregeling 18 aan hun laars lappen en feitelijk marchanderen met de kwaliteit en veiligheid van herstel? Of is dit een partijtje bullshit bingo van de niet geheel objectieve ‘ombudsvrouw’?”

Sturing naar Belgisch model

Volgens Schoonhoven is kwaliteit en (verkeers)veiligheid nooit een punt van discussie bij verzekeraars en de herstellers die voor hen werken. Volgens hem is er binnen de diverse sturingsmodellen van verzekeraars juist steeds meer aandacht voor verkeersveiligheid. Ook zijn (merk)erkenningen en onderscheid tussen cosmetische/complexe schade en de reparatielocaties steeds meer van belang. “In plaats van minder sturing pleit ik zelfs voor meer sturing en dan wellicht volgens het Belgische model, waar de WA verzekerde door zijn eigen verzekeraar wordt geholpen en de schade kan laten herstellen binnen het netwerk van de eigen verzekeraar. (…) Dit kon nog wel eens een heel gunstige invloed op de totale WA-schadelast en klantentevredenheid hebben en daarvan profiteren consumenten ook.”

‘Gewoon lekker transparant’

In een reactie geeft Sommeling aan blij te zijn met de column van Schoonhoven. “De discussie moet loskomen”, aldus de ombudsvrouw en initiatiefnemer van verhaalservice Jijbepaalt.nl. Ten aanzien van dat laatste stelt Sommeling dat alle autoverzekeraars op een pagina komen en dat per verzekeraar en/of label alle gegevens vermeld worden inclusief informatie over inhoud polisvoorwaarden en handelswijze bij autoschade. “Gewoon lekker transparant, zodat iedereen aan de hand van de juiste informatie zelf bepaalt of dit de verzekering is die hij of zij voor ogen had.”

Reageer op dit artikel