nieuws

Leo de Boer over klimaatverandering: ‘Steeds weer een nieuw konijn uit de hoge hoed’

Schade 662

Verbondsdirecteur Leo De Boer had vandaag geen vrolijke boodschap voor de aanwezigen op het Klimaatevent van de Insurance Academy.“De schadecijfers van de laatste jaren zijn niet mis. Hagelbuien op 23 juni 2016 leverden 600 miljoen verzekerde schade op, terwijl de schade na de januaristorm van dit jaar nog niet eens is opgeteld.” Het Verbond komt eind dit jaar met infographics die consumenten meer duidelijkheid geven wat er aan ‘klimaatschade’ is gedekt via inboedel- en opstalverzekeringen. 

Leo de Boer over klimaatverandering: ‘Steeds weer een nieuw konijn uit de hoge hoed’

“Klimaatverandering gaat gepaard met veel onzekerheid. Er komt telkens weer een nieuw konijn uit de hoge hoed. Kijk maar naar de droogte van afgelopen zomer”, zo hield De Boer zijn gehoor voor in gezamenlijke presentatie met Timo Brinkman, beleidsadviseur bij het Verbond van Verzekeraars. Eén ding staat wat hen betreft als een paal boven water: “De schade neemt toe. Dat weten we zeker. In het meest extreme scenario komen we uit op een kwart miljard euro extra per jaar. Alleen voor de branches Brand en Motor.”

Kleinschalige overstromingen

De Boer en Brinkman lichtten vervolgens toe wat er dit jaar nog op de Verbondsagenda staat. “Met het adviesrapport Overstromingen 2018, dat deze zomer uitkwam, hebben wij al gehoor gegeven aan de twee aanbevelingen die volgens het sectorbestuur Schade de hoogste prioriteit hadden”, benadrukte Brinkman. Hij doelde daarmee op de aanbeveling ‘communiceer over het nu vrijwel onverzekerde overstromingsrisico’ en op de aanbeveling om onderzoek te doen naar de huidige dekking van kleinschalige overstromingen.

Meer duidelijkheid over dekking

“In dat kader is het ook goed dat de overheid een duidelijk stuk over de werking van de Wts (Wet tegemoetkoming schade bij rampen) heeft geleverd”, meent De Boer.
Brinkman voegde daaraan toe dat het Verbond “drukdoende” is met onderzoek, voorlichting en data. “Uit onderzoek weten we bijvoorbeeld dat veel consumenten niet goed op de hoogte zijn over wat wel/niet is gedekt op de inboedel/opstalpolis. Daarom brengen wij eind dit jaar infographics uit waarmee we meer duidelijkheid hopen te verschaffen. Ook buigt het Data Competence Center zich samen met het KNMI over een betere hagelmodelering met behulp van verzekeringsclaims.” Dat laatste kan verzekeraars op hun beurt weer helpen bij de risico-inschatting, gerichte klantwaarschuwingen en het plannen van de schadeafhandeling.

 

Reageer op dit artikel