nieuws

Gavin maakt verzekeraar DAS onderwerp van eigen congres

Schade 979

Matthijs Nelemans van fintech Gavin wordt regelmatig gevraagd als spreker op congressen. Daar is hij selectiever in geworden. Toen DAS hem vroeg om voor een groep verzekeraars en volmachthouders wat te vertellen over innovatie in de branche, kwam hij op voorwaarde van een challenge: samen iets nieuws beginnen en het nog geen drie maanden later presenteren op het beoogde congres. DAS-innovatiemanager Silvia Onos nam het voorstel aan. Gisteren deelden ze samen hun ervaringen bij het ontwikkelen van het rechtshulpoplossing Conflict.

Gavin maakt verzekeraar DAS onderwerp van eigen congres

Een echte productpresentatie konden ze tijdens het congres Verzekeren in de Toekomst nog niet geven. De deadline daarvoor is opgeschoven naar 1 november. “Ik geef onszelf in dit proces een 6 of een 7”, zei Onos tegen de bezoekers. “Het product wordt minstens een 9, maar we hebben de deadline niet gehaald”, verklaarde de innovatiemanager die zelfkritiek later. Door te praten over hoe het is om samen met een start-up te innoveren, hoopt DAS nieuwe samenwerkingen aan te gaan en andere verzekeraars aan te moedigen hetzelfde te doen.

Veel afdelingen

Een start-up is over het algemeen klein en wendbaar. Een grote verzekeraar is dat meestal niet. “DAS heeft heel veel afdelingen”, merkte Nelemans op. “Kennis zit verspreid op verschillende plaatsen in de organisatie.” Hoewel het team van DAS bewust klein was gehouden, bleken er op allerlei niveaus binnen mensen nodig te zijn. Dat de challenge de hele zomerperiode besloeg, maakte het er niet makkelijk op om snel de juiste mensen in de organisatie te pakken te krijgen.

DAS heeft heel veel afdelingen

Ondanks het niet halen van de deadline, rolt er over een maand wel een nieuw en innovatief product uit. Een rechtshulpoplossing gericht op klanten in de leeftijd tussen 18 en 28 en gestoeld op de principes van Gavin. Conflict moet jongvolwassenen juridische hulp gaan bieden voor problemen met bijvoorbeeld hun eerste baan, hun huisbaas, of in het verkeer. Deelnemers delen het risico, dus de premie wordt maandelijks afhankelijk van het aantal mensen dat een beroep heeft gedaan op de juridische bijstand.

Snelheid

Hoewel DAS zichzelf niet spaart in de voorlopige evaluatie, zijn Nelemans en Onos toch heel positief over de samenwerking. “Samenwerken helpt je het snelst leren”, zegt Nelemans. “Je pusht de grote organisatie en je zet jezelf ook onder druk om te leren.” De Gavin-oprichter raadt andere samenwerkingen tussen start-ups en grote verzekeraars aan om te blijven focussen op snelheid en uitvoering. “Een kwartiermaker om het project in beweging te krijgen is van essentieel belang.”

“Wat is het risico?” vult Onos aan. “Begin ermee, stop er tweehonderd gebruikers in en kijk waar je tegenaan loopt.” Onos beschouwt de samenwerking met Gavin ook als leertraject voor DAS en gaat de verbeteringen meenemen in een volgend experiment.

Mijn advies: get out of the building

Barrière

“Innovatie is net als duurzaamheid”, zegt Nelemans. “Iedereen wil er iets mee.” De gouden tip is volgens hem gewoon beginnen. “Starten is een enorme psychologische barrière. Je zou het morgen kunnen doen. Zet een dag niet je computer aan, maar pak de telefoon en bel eens wat mensen met het idee waar je mee rondloopt.” 

Op het DAS-congres spraken ook Robert Witteveen van het Vivat innovatiecentrum Vince en oprichter van de Digital Insurance Agenda Roger Peverelli. Ook zij hielden de vertegenwoordigers van verzekeraars voor dat samenwerken met start-ups de bron van is van nieuwe ontwikkelingen. “Start-ups en scale-ups willen dolgraag samenwerken met gevestigde partijen”, zegt Witteveen. “Mijn advies: get out of the building. Ga praten met ze.”

Data delen

Peverelli nam de bezoekers mee langs de verschillende innovaties wereldwijd in de branche. Zijn betoog luidde om data meer te gaan inzetten als een toegevoegde waarde voor de klant. “Data wordt nu vooral gebruikt om slimmer te prijzen, maar nog weinig om meer service te bieden.” Volgens Peverelli zijn consumenten huiverig om hun gegevens met verzekeraars te delen, omdat maatschappijen te weinig laten zien wat ze met die data doen. “We moeten mensen leren dat data delen voor hen een meerwaarde kan hebben. Als ik in het buitenland mijn creditcard gebruik, dan krijg ik een berichtje of ik het wel geweest ben. Dat is toegevoegde waarde bieden.”

Reageer op dit artikel