nieuws

Autoschade-analysetool Malin marktbreed beschikbaar

Schade 570

Schadeherstelmeester, een netwerk gericht op herstel van complexe autoschades, heeft de eigen software Malin breed beschikbaar gesteld voor de schadeherstelbranche. Daarmee kunnen ook verzekeraars nu gerichter bepalen of een autoschade door een specialist afgehandeld moet worden of niet.

Autoschade-analysetool Malin marktbreed beschikbaar

Het systeem werd tot nu toe alleen gebruikt door bedrijven die gelieerd zijn aan Schadeherstelmeester, het bedrijf dat twee jaar terug het initiatief nam voor de ontwikkeling ervan. Schadeherstelmeester is een samenwerkingsverband van Autoschadeherstel Groep en dealerholdings PGA en Broekhuis, gericht op complexe autoschades. “Door verzelfstandiging van Malin, inclusief een aanvullende sturingsmodule, in een nieuwe, onafhankelijke organisatie, kunnen nu ook andere marktpartijen gebruik maken van deze innovatieve en onafhankelijke software.” Malin is door Schadeherstelmeester ondergebracht in een nieuw gelijknamig bedrijf, waarvan de aandelen in handen zijn van dealerholding Broekhuis en herstelketens UAS, Autoschadehuis en Autoschade Herstel Groep.

ADAS-systemen

Met Malin kan op basis van enkele voertuig- en schadekarakteristieken snel vastgesteld worden of voor het schadeherstel een bedrijf ingeschakeld moet worden dat “aantoonbaar beschikt over de juiste competenties en equipment.” Volgens het nieuwe bedrijf heeft het steeds groeiende aanbod van ADAS-systemen, die het de berijder makkelijker en veiliger moeten maken, invloed op de schadelast. “Door de verschillende materialen, gereedschappen, methodieken en competenties die nodig zijn om een verantwoorde (ruit)schadereparatie uit te voeren, is het noodzakelijk om een gecertificeerd schadeherstelbedrijf te kiezen. Malin helpt de gebruiker bij het bepalen van de meest optimale reparatielocatie.” Dat moet volgens het bedrijf bijdragen aan de verkeersveiligheid, reparatiekwaliteit, beheersing van de schadelast en de optimalisering van de inzet van mensen en machines bij autoschadeherstel.

Volgens Malin biedt het systeem onder meer een oplossing met de komst van nieuwe EU-regels 2021, wanneer alle nieuw af te leveren voertuigen voorzien moeten zijn van 11 verplichte ADAS-kenmerken. “Dan zullen erkenningen nog belangrijker worden en biedt Malin de oplossing bij het selecteren van het juiste schadeherstelbedrijf.”

Onderdeel van schadesturing

Bij verzekeraars en een leasemaatschappij is al een proef gedraaid. “Integratie met bestaande automatiseringssystemen bij zowel schadebedrijven als bij verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen en fleetowners behoort tot de mogelijkheden, waardoor een Malin-advies integraal onderdeel van het schadesturings-/stimuleringsmodel kan uitmaken.” De leiding van Malin is in handen van Johan Schoonhoven, gepokt en gemazeld in de schadeherstelwereld. Hij was onder meer jarenlang directeur van Schadegarant.

Reageer op dit artikel