nieuws

Zomerserie (24) – Nicole Hollander (TAF): ‘Ik zie adviseurs worstelen met periodieke nazorg’

Schade 1534

Hoe kijkt de sector vanaf het strand, vanuit een berghut of vanaf het eigen balkon terug op het eerste halfjaar van 2018? En wat kunnen we komende maanden nog verwachten? Deze zomer stelt amweb dagelijks zeven vragen aan een branchegenoot. Volgens TAF-directeur Hollander ligt de focus van veel adviseurs op nieuwe klanten, terwijl hun portefeuille veel kansen biedt voor nazorg. Daar moet serieus invulling aangegeven worden, vindt zij.

Zomerserie (24) – Nicole Hollander (TAF): ‘Ik zie adviseurs worstelen met periodieke nazorg’

Zet je de dekking voor gevaarlijke sporten aan of lig je risicoloos aan het zwembad in het resort deze zomer?

“Tijdens de vakantie ben ik graag actief bezig. Dit jaar trek ik met mijn gezin door Zuid-Afrika. Kaapstad schijnt een van de mooiste steden ter wereld te zijn, in en rondom de wildparken genieten we van de natuur om daarna nog een aantal dagen bij te komen op het strand. Alle ingrediënten voor een heerlijke vakantie waarbij met iedereen in mijn gezin rekening is gehouden. De gevaarlijke plekken zoeken we niet op, dus die dekking hoeft wat mij betreft niet aan.”

Op welk resultaat uit het eerste halfjaar kijk je met veel genoegen terug?

“Ik ben op heel veel dingen trots die we bij TAF hebben bereikt. We zijn het jaar goed begonnen toen we voor de 8e keer op rij door Moneyview werden bekroond met 5 sterren voor onze ORV-producten. Door Adfiz werden we uitgeroepen tot beste dienstverlener op het gebied van ORV en AOV. Onze portefeuille is verder gegroeid. En met de introductie van de TAF Inkomensbeschermer hebben we ons AOV-aanbod voor werknemers gecompleteerd. Daarnaast hebben we nog heel veel kleine en grote doelstellingen bereikt. We liggen goed op koers.”

Met welk project mogen collega’s je aan het strand lastigvallen?

“Ook in de zomerperiode wordt er hard doorgewerkt aan de vele lopende projecten. En hebben mijn collega’s mijn hulp even nodig, of willen ze een succes delen, dan mogen ze mij altijd aan het strand ‘lastigvallen’. Ik ben gewoon bereikbaar, hoewel ik dat wel beperk tot enkele momenten per dag.”

Waar moet de branche na de zomer haast mee maken?

“De woningmarkt raakt op slot: het aanbod is historisch laag, en het aantal nieuwbouwwoningen onvoldoende om aan de marktvraag te voldoen. Wij spreken veel financieel adviseurs die zich de afgelopen jaar volledig hebben gefocust op advisering rondom nieuwe hypotheken. Nu de woningmarkt opdroogt zijn ze zoekende naar andere inkomstenbronnen. Invulling geven aan hun zorgplicht richting bestaande klanten, verbreding van hun dienstverlening, van hypotheekadviseur naar financieel adviseur zodat de klant ontzorgd wordt voor al zijn financiële zaken. Daar zie ik een grote toegevoegde waarde voor al diegenen die zich nu sec beperken tot hypotheekadvies.”

Welke discussie mag nu wel eens gesloten worden en hoeft na de vakantie beslist niet heropend te worden?

“Ik word een beetje moe van de roep om provisietransparantie op schadeverzekeringen. Wat mij betreft onnodig. Het voegt niets toe voor de klant of de adviseur. Door de afschaffing van provisie op complexe producten is financieel advies minder toegankelijk geworden voor een grote groep mensen. Abonnementen voor nazorg worden nauwelijks afgesloten. Dat baart me zorgen. Want tijdens een periodiek onderhoudsgesprek kunnen wijzigingen in de situatie van de klant tijdig worden gesignaleerd. Daar ligt een grote rol voor de financieel adviseur van de toekomst.”

Welk nieuws of welk dossier gaat de sector komend halfjaar bezighouden?

“De recente uitspraak van het Kifid over het terugbetalen van een ORV brengt de discussie op gang hoe ver de zorgplicht van de financieel adviseur gaat. Sinds het afschaffen van provisie op complexe financiële producten, zijn er verschillende beloningsmodellen en bedieningsconcepten ontwikkeld. Bij veel financieel adviseurs ligt de focus vooral op advisering van nieuwe klanten, terwijl de groeiende portefeuille die zij onder beheer hebben grote kansen biedt op nazorg. Afhankelijk van de afspraken met de consument, zal er serieus invulling gegeven moeten worden aan periodieke nazorg. Ik merk dat veel adviseurs daarmee worstelen.”

Welk succes hoop je op de kerst- of nieuwjaarsborrel te kunnen melden?

“Wij zijn constant op zoek naar unieke producten en diensten die nog beter laten aansluiten bij de behoefte van de markt, zodat een nog bredere doelgroep bij TAF terecht kan. Met name binnen ons AOV-aanbod hoop ik die doelstelling voor het einde van 2018 te bereiken.”

Reageer op dit artikel