nieuws

Zomerserie (17) – Edwin Grutterink (Vivat): ‘Data gaan helpen autoverzekeringen betaalbaar te houden’

Schade 1606

Hoe kijkt de sector vanaf het strand, vanuit een berghut of vanaf het eigen balkon terug op het eerste halfjaar van 2018? En wat kunnen we komende maanden nog verwachten? Deze zomer stelt amweb dagelijks zeven vragen aan een branchegenoot. Volgens schadedirecteur Edwin Grutterink van Vivat verdient klimaatpreventie een hogere plaats op de agenda.

Zomerserie (17) – Edwin Grutterink (Vivat): ‘Data gaan helpen autoverzekeringen betaalbaar te houden’

Zet je de dekking voor gevaarlijke sporten aan of lig je risicoloos aan het zwembad in het resort deze zomer?

“Meestal wordt het een mix van sportieve activiteiten – zoals tennis en voetbal – en cultuur.  Dit jaar ga ik met mijn vrouw en twee zoons naar Griekenland, dus dat komt wel goed.”

Op welk resultaat uit het eerste halfjaar kijk je met veel genoegen terug?

“Ik vind dat we na de fikse storm “Frederieke” in januari heel goed in staat zijn geweest om onze klanten snel en adequaat te helpen. Een enorme klus waar ik trots op ben.”

Met welk project mogen collega’s je aan het strand lastigvallen?

“Bij voorkeur geen één maar ik ben natuurlijk altijd bereikbaar in noodgevallen.”

Waar moet de branche na de zomer haast mee maken?

“Ik vind dat het thema ‘klimaat’ veel hoger op de agenda moet. Extreem weer als gevolg van het veranderende klimaat zorgt voor steeds meer schade aan bijvoorbeeld huizen en voertuigen. Verzekeraars proberen zo goed mogelijk in te spelen op deze risico’s. Maar we kunnen het als branche niet alleen. We moeten ook kijken naar publiek-private samenwerking. Op het gebied van bijvoorbeeld preventie is daar nog een wereld te winnen.”

Welke discussie mag nu wel eens gesloten worden en hoeft na de vakantie beslist niet heropend te worden?

“Wat mij betreft hoeven wij niet meer te praten over dat Reaal in het verleden een moeilijke tijd heeft doorgemaakt en van ver komt. We kijken graag vooruit, zijn back in business en ervaren steeds meer waardering en tevredenheid van onze partners en klanten.”

Welk nieuws of welk dossier gaat de sector komend halfjaar bezighouden?

“We zien gelukkig een groeiend bewustzijn in de samenleving en bij onze klanten dat het met de autoverzekeringen nog niet de goede kant op gaat. Ook hier speelt preventie in combinatie met gedrag een belangrijke rol. De stormachtige technologische ontwikkelingen en data-inzichten gaan ons helpen om steeds meer schades te voorkomen en de verzekeringen betaalbaar te houden.”

Welk succes hoop je op de kerst- of nieuwjaarsborrel te kunnen melden?

“Dat we de huidige positieve trend binnen Reaal op het gebied van structurele winstgevende groei en klanttevredenheid weer verder hebben doorgezet.”

Reageer op dit artikel