Verbond: 'Sommige verzekeringen leken wel een pinautomaat'

Verbond: 'Sommige verzekeringen leken wel een pinautomaat'

Het Verbond van Verzekeraars heeft in het FD gereageerd op de klachten van de NVGA en Adfiz over de slechte verzekerbaarheid van bepaalde beroepen en bedrijven. Directeur van het Verbond Leo de Boer schrijft in een ingezonden brief dat sommige verzekeringen 'een soort pinautomaat waren geworden.' Volgens De Boer kunnen risico's door bewustwording, preventie en risicomanagement echter snel weer binnen de verzekerbare bandbreedte vallen.

Als voorbeeld noemt De Boer de bedrijven in de afval- en recyclingbranche waar de laatste jaren tientallen branden plaatsvonden. “Sommige verzekeraars hebben vervolgens de verzekering opgezegd, als ultimum remedium. Dat was een wake-upcall voor de recyclingbranche, die zelf met preventie aan de slag is gegaan […]. Met resultaat, want de verzekerbaarheid van afvalverwerkingsbedrijven is toegenomen. Kunnen we dan niet achteraf concluderen dat verzekeraars gelijk hadden?”

Dalende premie, hogere schadelast

Volgens De Boer is de huidige situatie een gevolg van de laatste jaren, waarin er een moordende concurrentie plaatsvond tussen verzekeraars en de maatschappijen nieuwe bufferregels voor de kiezen kregen. Hogere advocaatkosten en appende automobilisten waren aan de andere zijde medeverantwoordelijk voor een hogere schadelast. “En al die tijd daalden de premies. Dan komt er een moment waarop verzekeraars kiezen om met bepaalde polissen te stoppen”, aldus De Boer.

Het Verbond blijft volgens de directeur nog steeds achter haar missie staan om Nederland zo goed mogelijk verzekerbaar te houden. “Dat staat ook in onze gedragscode. Maar het mag niet ten koste gaan van alles en andere klanten, want in sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.