nieuws

Monitor schadesector: ‘Meer sensoren betekent meer en hogere autoschades’

Schade 3199

Verzekeraars kunnen komende jaren voor € 250 miljoen meer schadeclaims tegemoetzien. De helft daarvan wordt veroorzaakt door slimme sensoren die juist bedoeld zijn om de rijveiligheid te verhogen. Hoe meer er daarvan ingeschakeld zijn, hoe hoger de schadefrequentie. Dat blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030 van adviesbureaus Oude Essink Business-Advies en Automotive Insiders.

Monitor schadesector: ‘Meer sensoren betekent meer en hogere autoschades’

De schadelast voor verzekeraars blijft komende jaren stijgen. Daarnaast concludeert de monitor dat veiligheidsvoorzieningen, de zogenaamde Advanced Driving Assistance Systems (ADAS), niet doen wat ze beloven. Auto’s uitgerust met deze systemen zorgen voor een hogere schadelast door hogere herstelbedragen en door een hogere schadefrequentie. Eerder luidden ook schadeherstellers al de noodklok om de stijgende schadelast door slimme sensoren.

Schadefrequentie

In Het Financieele Dagblad licht onderzoeker Leo Oude Essink toe dat de kans op schade groter wordt naarmate een auto is uitgerust met meer rijveiligheidssystemen. “Wie geen veiligheidsvoorziening heeft, maakt per jaar 14% kans op schade. Bij bestuurders die vier functionaliteiten voor veiligheid aan hebben staan, ligt de kans op schade op 23%”, zegt hij tegen de krant.

De branchemonitor bracht onder andere de schadefrequentie in beeld van parkeersensoren (voor en achter), remassistentie (brake assist) en rijbaanassistentie (lane-control). Bij alle soorten sensoren bleek dat auto’s met zo’n voorziening vaker schade rijden dan voertuigen zonder rijhulpsysteem.

Stijging gemiddeld schadebedrag

De ADAS-systemen in auto’s zijn volgens het onderzoek goed voor 50% van de toename in schadevolume tot 2025. Dat bedraagt nu € 1,4 miljard en over zeven jaar € 1,65 miljard. Het gemiddeld schadebedrag stijgt van zo’n € 1.350 nu naar bijna € 1.500 in 2030. Niet alleen het arbeidsloon wordt duurder, ook onderdelen worden prijziger onder invloed van slimme technologieën.

Uit: Branchemonitor Schadesector 2018-2030, Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies

Reageer op dit artikel