nieuws

Meer terugroepacties levensmiddelen, stijging aantal schadeclaims blijft uit

Schade 569

Dit jaar zijn er al 68 levensmiddelen teruggeroepen of waarschuwingen voor ondeugdelijke voedingsmiddelen verstrekt, 4 meer dan over heel 2017. Dit blijkt uit een inventarisatie van Distrifood, zusterblad van am: De toename van het aantal terugroepacties vertaalt zich vooralsnog nog niet in een groter aantal schadeclaims.

Meer terugroepacties levensmiddelen, stijging aantal schadeclaims blijft uit

Distrifood, net als am: een uitgave van Vakmedianet, maakte een inventarisatie van het aantal meldingen op de website van voedselwaakhond NVWA. De jongste melding van The Greenery waarbij werd aangegeven dat een etiket op twee curry’s ten onrecht niet vermeldde dat er melkeiwit in het eten zat, was de 68e van het lopende kalenderjaar. Met nog ruim 4 maanden te gaan ligt het aantal recalls en waarschuwingen nu al 6,26% hoger dan in heel 2017.

Risico imagobeschadiging

“Dat het aantal waarschuwingen en recalls groeit, is niet per se zorgelijk”, zegt NVWA-woordvoerder Tjitte Mastenbroek. “Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid de afnemer te informeren. Ik zie niet een directe aanleiding voor het hogere aantal veiligheidswaarschuwingen en recalls. Ze letten gewoon goed op.” Ook Leo Jansen, als schade-expert betrokken bij productrecallspecialist Recall Solutions, zegt dat de stijging vooral door het verantwoordelijkheidsbesef van bedrijven en fabrikanten komt. “Het risico op imagobeschadiging is groot, zowel voor een A-merk als voor eigen merken. Bedrijven zijn bang voor de media en durven een stille recall niet meer aan.”

Niet meer claims

De toename van het aantal recalls vertaalt zich volgens Sebastiaan Verbeek, consultant Corporate Insurance Food bij Rabobank, vooralsnog niet in meer caims. “Bij het oplopen van het aantal recalls zou je ook een verhoogd aantal claims verwachten. Deze trend zie ik daarentegen niet.” Hij vermoedt dat de recalls waarschijnlijk niet de triggers raken die vaak worden gesteld door verzekeraars (volksgezondheid, contaminatie) bij een recall/productcontaminatieverzekering. “Ik vraag mij dan af waar de recall dan betrekking op heeft. Is dit een eis van bijvoorbeeld een retailer? En gaan producenten vanuit commercieel belang akkoord met een recall? Gaat het om imago?”

‘Misschien moeten we de recallwinkel starten’

Vaak is er volgens hem met de producten niets mis maar voldoen ze niet aan een gestelde standaard door de afnemer. “En dit is niet gedekt. Misschien moeten we de recallwinkel starten waar wel alle afgekeurde (kwalitatief goede) producten verkopen.”

Reageer op dit artikel