nieuws

Consumentenbond krijgt klachten binnen over premieverhoging Promovendum

Schade 2188

De Consumentenbond heeft een twintigtal klachten binnengekregen over de autoverzekering van Promovendum. De Dordtse verzekeraar voert momenteel premieverhogingen uit de op de hele portefeuille autoverzekeringen. Volgens de Consumentenbond zijn de verhoging fors, tussen de 30 en soms zelfs 78 procent.

Consumentenbond krijgt klachten binnen over premieverhoging Promovendum

“Er is niet zoveel bijzonders aan de hand”, zegt Rob Schaeffer, woordvoerder van Promovendum. “Er is in de loop der tijd een scheefgroei ontstaan tussen de premies van nieuwe klanten en oude klanten. Die zijn we nu aan het rechttrekken. Dat hebben overigens meer verzekeraars gedaan.”

Premiestijgingen tot 78 procent zijn wel heel hoog.

“Die gevallen kunnen ertussen zitten, dat klopt. We zijn jarenlang heel scherp geweest in de premie, maar we ontkomen er niet aan om nu ook verhogingen door te voeren. Dat komt door de gestegen herstelkosten van auto’s, maar bijvoorbeeld ook door de veranderende claimcultuur. Denk aan letselschades, daar wordt veel meer uitgekeerd dan een paar jaar geleden.”

Is het niet vreemd dat Promovendum veel adverteert met ‘een 20 procent lagere premie’ en vlak daarna de prijzen juist flink verhoogt?

“Die actie geldt nog steeds. Het is een welkomstkorting. Iemand die bijvoorbeeld in februari bij ons klant werd, krijgt ook niet te maken met de premieverhoging. Het gaat alleen om het gelijktrekken van nieuwe en oude klanten.”

Volgens de Consumentenbond horen klanten pas heel kort van tevoren dat hun premie stijgt. Klopt dat?

“Een verhoging wordt altijd aangekondigd voor de premievervaldatum. Twee weken van tevoren krijgen klanten bericht. We vinden het van elke klant jammer als deze vertrekt, maar konden ditmaal niet anders dan meegaan in de verhogingsrondes. Als een klant de nieuwe premie niet ziet zitten, dan heeft hij dertig dagen de tijd om op te zeggen. Daar doen we niet ingewikkeld over.”

Reageer op dit artikel