nieuws

ABN Amro: ‘Klant moet ook zelf inbraakwerende maatregelen treffen’

Schade 1963

Het feit dat elektronische autosleutels steeds meer geskimd worden waardoor er steeds vaker zonder braakschade wordt ingebroken in auto’s is voor ABN Amro geen reden om coulance voor haar reisverzekering toe te passen. Dit heeft de bank aangegeven tegen consumentprogramma Radar. Een klant van de verzekeraar had tevergeefs een claim ingediend nadat zijn huurauto tijdens een vakantie was leeggeroofd. 

ABN Amro: ‘Klant moet ook zelf inbraakwerende maatregelen treffen’

Dit weekend besteedde Radar in haar radio-uitzending aandacht aan het verhaal van Marcel Loohuis. Tijdens een vakantie in Spanje blijkt op een zekere dag zijn huurauto te zijn leeggehaald. Alle koffers zijn gestolen, maar van braakschade aan de auto is geen sprake.

Zonder braakschade

De schade-expert die door ABN Amro  wordt ingehuurd, geeft tegenover Loohuis aan dat er steeds mee elektronische autosleutels geskimd worden, zodat dieven op die manier zonder geweld en braakschade in een auto kunnen komen. Loohuis:  “Hij gaf aan dat er vanwege die skimmethodes wel reden is om te vergoeden. Het zou uit de tijd zijn om dat niet te doen.”

Coulance niet verplicht

Op basis van de algemene voorwaarden -geen braakschade, geen vergoeding- geeft de expert aan dat de klant toch niet in aanmerking komt voor een vergoeding. Advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten heeft ABN Amro daarin gelijk en  en stelt bovendien dat bank niet verplicht is om coulance toe passen. De redactie van Radar vroeg daarop aan ABN Amro of het geen tijd wordt dat de reisverzekering wordt aangepast aan het gegeven dat auto’s steeds makkelijker via skimming kunnen worden opengemaakt.

Aanvullend bewijs

Volgens ABN Amro hanteren alle verzekeraars de voorwaarde dat er sprake moet zijn van braakschade hoewel verzekeraar ASR nadien bij Radar aangeeft ook naar aanvullend bewijs te kijken. ABN Amro: “Het feit dat in auto’s steeds makkelijker kan worden ingebroken zonder schade achter te laten kan niet afgewimpeld worden op verzekeraars. Klanten moeten op dit punt ook zelf voorzichtig zijn en inbraakwerende maatregelen treffen”, aldus ABN Amro.

Reageer op dit artikel