nieuws

Toine Beljaars (Bovag): ‘Steeds meer begrip bij verzekeraars voor kosten kwalitatief en veilig schadeherstel’

Schade 1135

Toine Beljaars (Bovag): ‘Steeds meer begrip bij verzekeraars voor kosten kwalitatief en veilig schadeherstel’

Goedkoop schadeherstel blijkt vaak duurkoop en verzekeraars hebben daar steeds meer begrip voor, zegt voorzitter Toine Beljaars van Bovag Schadeherstelbedrijven. Zijn brancheorganisatie kondigde samen met collega Focwa aan vanaf 1 oktober één kwaliteitsnorm te hanteren voor de schadeherstelbranche. In nummer 41 van am:magazine, dat volgende week verschijnt, zegt Beljaars te begrijpen dat verzekeraars schadelastbeheersing en inkoop belangrijk vinden. “Maar ik merk ook dat ze kwaliteit en veiligheid steeds belangrijker vinden.”

Waarom komen jullie nu met deze gezamenlijke norm?
“Omdat het wenselijk was. Niet alleen in de ogen van onze leden, maar ook in de ogen van onze opdrachtgevers, denk aan verzekeraars en leasemaatschappijen. Een gezamenlijke norm helpt om elke discussie over kwaliteit in de markt uit te sluiten. Er is in ieder geen geval discussie meer over de normen. Daarnaast zorgt het ervoor dat de uitvoeringskosten lager worden.”

Waarin verschillen de afzonderlijke normen die Focwa en Bovag nu nog hanteren?
“Die verschillen zitten vooral aan de uitbestedingskant, wat je als schadehersteller mag uitbesteden aan een derde. Dan heb je het bijvoorbeeld over het ‘inleren’ en inlezen van elektronica. Wij waren daar heel restrictief in en besteedden dat tot nu alleen aan de merkdealers uit. Bij Focwa was uitbesteding aan derden wel mogelijk mits er werd voldaan aan kwaliteitsnormen. In de nieuwe gezamenlijke norm zijn wij wat liberaler geworden. Uitbesteding is straks toegestaan als er een goede uitbestedingsovereenkomst is op basis van heldere kwaliteitscriteria. Ten aanzien van de certificering is Focwa meer onze kant op gegaan. Er is straks een risicogebaseerde controle op basis van een tweejaarlijks self assessment en ook eens in de twee jaar een fysieke inspectie. Bij Focwa was er jaarlijks een fysieke inspectie, bij ons eens in de drie jaar gecombineerd met een self assessment met steekproef.”

Waarom is er niet eerder een gezamenlijke norm gekomen?
“Heel veel sneller had het niet gekund, want feitelijk is de schadeafdeling van de Bovag er pas sinds 2016. Daarna hebben we van meet af aan gekeken hoe we als brancheorganisaties dingen beter met elkaar konden afstemmen. Maar je hebt het dan wel over het afstemmen van interne processen in grote organisaties. Dat duurt vaak langer dan alleen de vaststelling dat een gezamenlijke norm goed zou zijn.”

In hoeverre hebben de verzekeraars een rol gespeeld in het proces? Met name vanuit Focwa zijn regelmatig geluiden te horen dat sommige maatschappijen alleen maar de schadelast willen drukken, wat zou leiden tot onveilige situaties.
“Als brancheorganisatie maken wij geen prijsafspraken met verzekeraars omdat dit uit concurrentieoverwegingen niet is toegestaan. Je  hebt het uiteraard wel met je stakeholders over wat kwalitatief en veilig schadeherstel is. Natuurlijk zijn schadelastbeheersing en inkoop belangrijk voor verzekeraars, maar ik merk ook dat ze  kwaliteit en veiligheid steeds belangrijker vinden. Goedkoop is ook in dit geval vaak duurkoop. Gelet op de toenemende complexiteit van auto’s hebben verzekeraars daar steeds meer begrip voor.”

Wat merken verzekerden ervan?
“In directe zin niet veel. Maar een goede borging van de kwaliteit van het schadeherstel draagt er wel aan bij dat je auto’s op de weg kunt houden. In Nederland lopen we in dat opzicht echt voorop. Dat moet ook wel, want auto’s zijn steeds meer rijdende computers die daarnaast ook nog eens zijn opgebouwd uit meer dan tien verschillende materialen. Verzekeraars snappen dat ook. Die zitten echt niet te wachten op reputatieschade door een niet deskundige schadehersteller.”

Reageer op dit artikel