Whiskey in overvloed

Whiskey in overvloed

Vrachtvervoer is bijzonder populair onder dieven. Voedsel en drank lijken hierbij de lijst aan te voeren. Vervoerders zouden vaker beveiligingsprotocollen in hun contracten met externe partijen op moeten nemen.

Het aantal gestolen ladingen nam in 2016 een enorme vlucht in Europa, Eurazië en Afrika. Volgens de gegevens die de Transport Asset Protection Association (TAPA) in 34 landen verzamelde, steeg het aantal ladingdiefstallen dat jaar met 72 procent. In het Verenigd Koninkrijk was het nog veel erger: daar bereikte de piek 223 procent.

Opengesneden zeil

Voedsel en dranken voerden de lijst van gestolen productcategorieën aan met 10,6 procent. Bij een incident in Northampshire verdween er door het opengesneden zeil van een vrachtwagen voor 139.712 euro aan whisky en wijn.

Slecht beschermd

Goederen op transport zijn altijd al doelwit geweest voor dieven, maar het probleem wordt steeds groter, zegt Phil Skelton, Head of Transportation Risk Management for Overseas General Insurance bij Chubb. "Dat is grotendeels te wijten aan het gemak waarmee een vrachtwagen gestolen kan worden. Ze zijn slecht beschermd en staan 's nachts vaak langs een autoweg geparkeerd."

Fast and furious

Een nieuwe, maar vrij zeldzame, techniek die criminelen gebruiken, wordt inmiddels 'Fast and Furious' genoemd. Skelton legt uit: "Een SUV nadert een vrachtwagen van achteren, waarna iemand uit de auto klimt en de deuren van de laadruimte opent. De goederen worden vervolgens in de SUV overgeladen of naar buiten gegooid, zodat iemand anders ze later kan oppikken. Omdat de auto zo dicht op de vrachtwagen zit, kan de chauffeur niet zien wat er gebeurt."

Due diligence

Een andere veel voorkomende methode is diefstal door bedrog. De crimineel doet zich voor als een medewerker van het magazijn en vraagt de chauffeur zijn lading naar een andere vrachtwagen over te laden. Hier kan due diligence bij helpen.  Skelton: "Als vervoerders logistieke bedrijven inzetten, vragen we in welke mate hun chauffeurs getraind zijn in het herkennen van diefstal."

Beveiligingsprotocollen

Skelton adviseert vervoerders om beveiligingsprotocollen in hun contracten met externe partijen op te nemen. Daarin kan een vervoerder bijvoorbeeld eisen dat een vrachtwagen voorzien is van een alarminstallatie en een immobilisatiesysteem. En dat chauffeurs volledig gescreend moeten worden.

Dit artikel is afkomstig uit Progress Magazine 2017.

Dit is een partnerbijdrage van Chubb. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Chubb.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.