Jongeren en ouderen kunnen nog duurder uit zijn. Zo moesten automobilisten tot 26 jaar en vanaf 70 jaar bij De Kilometerverzekering een premiestijging van 65% slikken. Bij SNS gingen oudere chauffeurs zelfs 68% meer betalen. Jongeren hoefden daar ‘slechts’ een kwart meer premie neer te tellen.
De percentages zijn gemiddelden van alle dekkingen (WA, beperkt en volledig casco) bij nieuw af te sluiten polissen. Vooral de WA-premie steeg. Bestaande verzekerden konden volgens de bond te maken krijgen met veel lagere of juist hogere premiestijgingen. De bond geeft daar geen cijfers van, maar bespreekt in het eigen juli/augustus-nummer wel een voorbeeld van een individuele consument die al 27 jaar schadevrij rijdt en bijna twee keer zo veel premie moet gaan ophoesten.
Acceptatie op leeftijd
Niet alleen verschillen de premies voor verschillende leeftijdsgroepen, leeftijd speelt ook een rol bij acceptatie. Volgens het onderzoek kun je bij Aegon pas vanaf je 31ste online een autoverzekering afsluiten, omdat jongeren volgens die verzekeraar gemiddeld voor meer schade zorgen. Zelf, Kilometerverzekering, Reaal (online) en Route Mobiel accepteren iemand pas vanaf 25 jaar. London Verzekeringen sluit juist ouderen uit. Je bent daar welkom tot 70 jaar.
Verlieslatende markt
Of de prijsstijgingen autoverzekeraars zullen helpen om geen verlies te maken op hun verzekeringen, is overigens maar de vraag. Begin dit jaar was toezichthouder De Nederlandsche Bank niet heel hoopvol over de automarkt. "Het is niet bekend of de premieverhogingen voldoende zijn om de stijging van de schadelast te compenseren", constateerde DNB. In mei waarschuwden Baken Adviesgroep en Trend-Rx in een onderzoeksrapport dat de verzekeringsmarkt voor particuliere auto's met 31% krimpt. Volgens hen is er slechts ruimte voor twee of drie autoverzekeraars.