Het kabinet wil letselschadeslachtoffers vooralsnog geen financiële vrijstelling geven van de vermogensinkomensbijtelling. Volgens de auteurs gebruikt het kabinet hiervoor vooral organisatorische argumenten. Het zou een rompslomp opleveren voor de belastingdienst en de groep slachtoffers -en daarmee het probleem- ook niet heel groot zijn. De briefschrijvers: "Nee, dat was het voor 2013 inderdaad niet - tot de invoering van de wet hadden letselschadeslachtoffers wel een uitzonderingspositie. Een grove schatting leert dat de problematiek speelt in jaarlijks 600 à 700 nieuwe zaken, soms een aantal jaren, soms tot iemands overlijden."
Het kabinet bestempelt deze slachtoffers volgens de briefschrijvers ten onrechte als 'rijk', terwijl ze vaak geen inkomen meer hebben. "En wie geen inkomen meer heeft, kan ook geen wijziging in de fiscale wetgeving opvangen of compenseren. En degenen die dat geld voor 2013 uitgekeerd hebben gekregen - waarmee het verzekeringstraject is afgerond - kunnen deze gewijzigde regelgeving al helemaal niet opvangen. Sterker nog, zij krijgen nu te maken met fikse eigen bijdragen voor de AWBZ en Wmo waarmee bij de schadevaststelling geen rekening worden gehouden."
Meer dan een simpele schadelastlobby
Het Verbond van Verzekeraars en de Slachtofferhulp Nederland vinden dat er alsnog een vrijstelling moet komen voor letselschadeslachtoffers, net als voor andere groepen als de des-slachtoffers, asbestslachtoffers en de overlevenden van de brand in Volendam in 2001. Voor verzekeraars speelt ook mee dat letselschadesom kan oplopen als de vermogenstoets wordt meegerekend, al gaat het pleidooi volgens Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars, nadrukkelijk verder. "Dit verhaal is veel meer dan een simpele schadelast lobby, waaraan iedereen overigens in de vorm van hogere premies zou meebetalen. De kern is dat afwikkeling langer duurt. Dat is voor letselschadeslachtoffers (en verzekeraars) niet goed en ook niet de wens. Je wilt niet dubbel slachtoffer zijn, vandaar deze bijzondere coalitie."