nieuws

Meerderheid beslist over claim bij nieuwe ‘onderlinge’ van Reaal

Schade 245

Meerderheid beslist over claim bij nieuwe ‘onderlinge’ van Reaal

Reaal lanceert vandaag peer-to-peer verzekeringsapp POT. Daarmee vrienden of bekenden onderling spullen verzekeren. Een meerderheid van de deelnemers beslist bij een schade of de claim wordt uitgekeerd. 

Vivat-topman Ron van Oijen maakte het initiatief eerder deze maand al wereldkundig. Met POT kun je via een app op je mobiel een pot aanmaken voor een product, bijvoorbeeld voor zaken die moeilijk te verzekeren zijn zoals surfspullen of nieuwe gadgets. De beheerder van de pot bepaalt de periodieke inleg en de looptijd en nodigt deelnemers uit via zijn contactenlijst of Facebook. Dankzij de berichtfunctionaliteit in de app kunnen de deelnemers met elkaar overleggen bijvoorbeeld als een claim door een van de deelnemers wordt ingediend of als deelnemers hun POT willen opzeggen. Geld dat aan het eind van de rit overblijft gaat terug naar de deelnemers.

Terug naar de roots van de onderlinge verzekering
Fernando Hagel Franco, General Manager Digital bij Vivat: “POT maakt het mogelijk voor families, vrienden en mensen die een interesse met elkaar delen om elkaar te helpen bij onvoorziene omstandigheden, zonder tussenkomt van een verzekeringsmaatschappij. Dit brengt het sociale aspect terug bij verzekeringen. Daarmee gaan wij terug naar de ‘roots’ van de onderlinge verzekering. (…) Simpel en zonder polisvoorwaarden.”

Samenwerking met Bunq
Om financiële transacties mogelijk te maken werkt POT samen met Bunq, de jongste bank van Nederland die sterk inzet op digitalisering en vernieuwing van de bankensector. De POT-app is gratis te downloaden, wel betalen de verzekerden kosten voor het aanhouden van een rekening bij Bunq. Madelon Simons, Hoofd Digitale Innovatie bij Vivat: “Uit de klantenpanels bleek dat het starten van een pot met vrienden gewaardeerd werd, maar dat er behoefte was om de rekening door een externe partij te beheren in plaats van een eigen rekening. Toen zijn we bij bunq terecht gekomen. De app faciliteert de rekening.”

Reageer op dit artikel