Dat statement was onderdeel van de marketingstrategie van Ditzo. De verzekeraar startte een campagne waarin de klant zelf werd beloond onder het mom ‘de enige echt onafhankelijke vergelijker ben jij’. Klanten kregen € 100 terug bij het afsluiten van een autoverzekering.
Niet definitief
De verzekeraar zei toen al dat het niet definitief wilde stoppen met vergelijkingssites maar de tarieven domweg te hoog te vinden. Inmiddels is opnieuw onderhandeld. Woordvoerder Daan Wentholt zegt: "Ditzo is niet tegen vergelijkingssites. Wij weten dat mensen behoefte hebben aan vergelijken en dat is juist goed. Wel vonden wij de vergoedingen die vergelijkingssites voor hun diensten vragen veel te hoog, daarom zijn we tijdelijk gestopt met vergelijkingssites/affiliates voor autoverzekeringen. We willen geen bedragen tot wel € 175 per gesloten autoverzekering betalen. Dat gaat namelijk ten koste van de klant."
Met een voorstel van maximaal € 50 is Ditzo opnieuw met de partijen om tafel gaan zitten. Partijen als Zanox en de Consumentenbond zijn hiermee akkoord gegaan. Hoy Hoy, Pricewise en Independer willen niet met Ditzo in zee als zij niet meer dan € 50 betalen.