Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen 2013 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy. Het enthousiasme van klanten over hun zorgverzekeraar is daarin voor het derde jaar op rij verder afgenomen. De tevredenheid over de dienstverlening is over het algemeen nog steeds hoog. Overall gezien is het 'slechtste' cijfer hier een 7,5. Zaken als online declareren en online inzicht in de stand van het eigen risico worden door de klanten positief gewaardeerd.
De zorgverzekeraars met de meest loyale klanten zijn volgens het onderzoek ONVZ, PNOzorg (ook ONVZ) en Pro Life. Deze labels scoren goed op service (met name het indienen en afhandelen van declaraties) en imago. ONVZ-verzekerden geven hun verzekeraar gemiddeld een 8,3. Grote zorgverzekeraars (VGZ, Zilveren Kruis Achmea en Menzis) zijn de hekkensluiters als het gaat om de ranking van loyale klanten. Overigens kon in Houten drie keer de vlag uit. Ook het ONVZ-label VvAA scoorde hoog in de ranking.
Switchgedrag
Ruim 11.000 huishoudens gaven dit jaar hun mening over 23 labels van zorgverzekeraars. Gemiddeld geeft ongeveer 30% van hen aan voornemens te zijn om zich komend najaar (opnieuw) te gaan oriënteren op een nieuwe zorgverzekering. Er zijn echter grote verschillen tussen labels; het percentage dat aangeeft zich te gaan heroriënteren loopt namelijk uiteen van 19% tot 55%. Met name consumenten die al eerder wisselden van zorgverzekeraar overwegen dit weer.